وزارت خارجه ایران: از پول‌هایمان در چین برای چرخش اقتصاد کشور استفاده می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به خبر بلوکه‌شدن ۲۰ میلیارد دلار در چین گفته است «این خبر غلط است» و «منابعی در چین وجود دارد که برای تامین نیازهای اساسی و چرخش چرخه اقتصادی کشور استفاده می‌شود».

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده که روز دوشنبه ۲۸ مهرماه در یک نشست خبری سخن می‌گفت، تاکید کرد منابع ارزی که در چین وجود دارد، «جدا از پول‌های ماست که در ژاپن و عراق و جاهای دیگر بلوکه شده‌اند».

روزنامه جهان صنعت روز ۲۴ مهرماه در گزارشی نوشت که به خاطر تحریم‌های آمریکا، ۴۰ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کشورهای دیگر مسدود شده که ۲۰ میلیارد دلار آن مربوط به چین است.

بر اساس این گزارش‌، علاوه بر چین، «هند با هفت میلیارد دلار، کره‌جنوبی با شش میلیارد دلار، عراق با دو میلیارد دلار و ژاپن با یک و نیم میلیارد دلار، کشورهای بدهکار به ایران به حساب می‌آیند».

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، مذاکرات با کره جنوبی «به کندی پیش می‌رود» و روند تخصیص و انتقال این منابع به کالا از جمله دارو «خیلی اذیت» می‌کند.

او همچنین از تماس تلفنی ظریف با وزیر خارجه ژاپن برای دسترسی به منابع ارزی ایران در این کشور خبر داده و ابراز امیدواری کرده است که مشکل حل شود.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری امروز خود همچنین تایید کرده که «برخی بانک‌های خصوصی» در چین «برخی محدودیت‌ها» را اعمال کرده‌اند ولی همزمان اخبار مربوط به «اینکه دانشجویان و شهروندان و تجار ایرانی برای برداشت منابع مالی خود در چین با مشکل مواجه شده‌اند» را نادرست دانسته است.