نمایندگان مجلس ایران، دفاع مکرون از حق نمایش کاریکاتور پیامبر اسلام را «گستاخی و جسارت» خواندند

تصویری از صحن علنی مجلس یازدهم. عکس از آرشیو

۲۴۰ نفر از نمایندگان مجلس ایران در بیانیه‌ای کشیدن کاریکاتور پیامبر اسلام را «غیرانسانی» و «توهین وقیحانه» خوانده و حمایت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از حق نمایش کاریکاتور را «جسارت و گستاخی» توصیف کرده‌‌اند.

در این بیانیه، تاکید شده است که کشیدن کاریکاتور پیامبر اسلام، «توهین به آزادی بیان» است و حمایت مکرون از کشیدن کاریکاتور پیامبر اسلام، «بخشی از یک نقشه بزرگ تر در جهت کند کردن روند پرشتاب اسلام گرایی مردم فرانسه است».

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم در توییتر نوشته است که رفتار مکرون «نابخردانه» بوده و به او توصیه کرده که «بیشتر تاریخ» بخواند.

اخیرا ساموئل پتی، معلم ۴۷ ساله تاریخ، چند روز پس از نشان دادن کاریکاتورهای پیامبر اسلام، خارج از مدرسه توسط یک مهاجم ۱۸ ساله چچنی‌تبار به نام «عبدالله انزروف» سر بریده شد.

بعد از قتل آقای پتی، فرانسه یک مسجد در محدوده «پانتن» واقع در حومه شمال شرق پاریس را برای شش ماه تعطیل کرد و آقای مکرون بر «لزوم دفاع از ارزش‌های سکولار در مقابل اسلام افراطی و کنترل بیشتر بر بودجه خارجی مساجد» تاکید کرد.

اظهارات آقای مکرون در سایر کشورهای اسلامی نیز با واکنش منفی مواجه شد و در غزه و لیبی علیه اظهارات مکرون تجمع‌هایی برگزار شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، آقای مکرون را فردی «گمراه‌» خطاب کرد و گفت مکرون «به خاطر طرز برخوردش با میلیون‌ها انسان معتقد از مذهبی دیگر باید معاینه روانی شود».

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، با انتشار توئیتی آقای مکرون را به «حمله به اسلام و تحریک عامدانه مسلمانان» متهم کرد.

دولت پاکستان در اعتراض به این اظهارات همچنین سفیرش در پاریس را فراخوانده است.

گزارش‌هایی درباره فراخوان تحریم محصولات فرانسوی در کشورهای عربستان کویت، اردن و قطر منتشر شده است.

دولت فرانسه در واکنش به فراخوان‌ تحریم کالاهای این کشور، گفته است این اقدامات بی‌اساس باید متوقف شود.