آمار رسمی کرونا در ایران؛ رکورد مرگ‌ومیر و ابتلا باز هم شکسته شد

آمار رسمی ابتلا به ویروس کرونا در ایران و مرگ‌ومیر ناشی از آن رکورد تازه‌ای به جا گذاشت و به بیش از ۸ هزار مبتلا و ۴۴۰ فوتی در یک شبانه‌روز رسید.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز دوشنبه ۱۲ آبان، اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته با درگذشت ۴۴۰ نفر دیگر از مبتلایان، آمار رسمی کل قربانیان این ویروس به ۳۵ هزار و ۷۳۸ نفر رسید.

بالاترین آمار رسمی فوتی در یک شبانه‌روز مربوط به دیروز بود که ۴۳۴ نفر اعلام شد.

خانم لاری همچنین از شناسایی ۸ هزار و ۲۸۹ بیمار جدید در این مدت خبر داد و گفت که مجموع کل مبتلایان به ۶۲۸ هزار و ۷۸۰ نفر رسیده است.

به‌گفته سخنگوی وزارت بهداشت، سه هزار ۲۳ نفر از بیماران جدید بستری شده‌اند و در حال حاضر ۵۳۱۵ نفر از بیماران در «وضعیت شدید این بیماری و تحت مراقبت ویژه قرار دارند.»

همه این آمار و ارقام نسبت به آمار روزهای گذشته افزایش نشان می‌دهند، با این حال آمارهای رسمی وزارت بهداشت همواره محل تردید و ابهام بوده و آمار واقعی تا ۴ برابر آمار رسمی برآورد شده است.

در تازه‌ترین اظهارنظر، محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، دیروز گفت که آمار مرگ‌ومیر «حداقل ۳ برابر آماری» است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

در روزهای اخیر با افزایش شدید میزان ابتلا و مرگ‌ومیر در ایران، تلاش‌های دولت ایران برای اعمال محدودیت‌های گسترده برای مهار بحران کرونا افزایش یافته است.

در تازه‌ترین اقدام، وزارت کشور ایران اعلام کرد که از ساعت ۱۲ روز دوشنبه، ۱۲ آبان‌، در ۲۵ مرکز استان، محدودیت رفت‌وآمد اعمال می‌شود و «خروج خودروهای شخصی با پلاک بومی» از ۲۵ مرکز استان و «ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی» به آن‌ها ممنوع است.

بر اساس این اطلاعیه، این طرح تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۱۶ آبان ماه ادامه خواهد یافت و متخلفان از اجرای این مصوبه ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

در حال حاضر ۲۷ استان ایران همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند و فقط وضعیت استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان، و سیستان و بلوچستان «نارنجی و زرد» اعلام شده است.