سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا: نشانه‌ای از تأثیرگذاری عاملان خارجی بر انتخابات نداریم

چد ولف، سرپرست وزارت امنیت داخلی ایالات متحده

چد ولف، سرپرست وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۱۳ آبان گفت هیچ مدرکی وجود ندارد که «عاملان خارجی» بر آرا انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ایالات متحده تأثیری گذاشته باشند.

از زمان انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۶ که گزارش‌هایی از تلاش هکرهای روسی از طریق ای‌میل برای جهت دادن به انتخابات آمریکا منتشر شد، نگرانی از این که دولت‌های خارجی ممکن است به دنبال نفوذ در انتخابات امسال ریاست‌جمهوری آمریکا باشند، وجود داشته است.

اما به گزارش خبرگزاری رویترز، چد ولف، در روز آغاز رسمی رأی‌گیری انتخابات، در یک نشست رسانه‌ای که به صورت آنلاین پخش شد، گفت: «هیچ نشانه‌ای در دست نداریم که یک بازیگر خارجی در این انتخابات موفق شده باشد آرا را به خطر بیندازد یا دستکاری کند.»

مقام‌های آمریکایی پیش از این گفته‌اند در انتخابات امسال، ایران و روسیه با هدف دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اطلاعات رأی‌دهندگان را به دست آورده‌اند. ایران و روسیه همواره این اتهامات را رد کرده‌اند.

مقامات پلیس فدرال، اف‌بی‌ای، و وزارت امنیت داخلی آمریکا ۹ آبان در بیانیه مشترکی اعلام کردند، هکرهای ایرانی عامل موجی از ای‌میل‌های تهدیدآمیز برای هزاران آمریکایی هستند و موفق شده‌اند که به داده‌های اطلاعاتی رأی‌دهندگان دسترسی پیدا کنند.

مدیر امنیت ملی آمریکا نیز هفته گذشته اعلام کرده بود که ایران عامل ارسال ای‌میل‌های تهدیدآمیز برای ایجاد ترس و وحشت بین رأی‌دهندگان ایالت‌های مختلف آمریکا است.

در واکنش به این اظهارات، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز ۱۲ آبان با تاکید بر اینکه ایران «علاقه‌ای به مداخله» در انتخابات آمریکا ندارد، گفت دخالت در این انتخابات «به نفع کسی» نیست.

سعید خطیب‌زاده درباره مداخله ایران،‌ روسیه و چین در انتخابات آمریکا، گفت که «تمام اتهامات در این زمینه را بی‌اساس می‌دانیم».