آذربایجان: شوشی را بازپس گرفتیم؛ ارمنستان: نبرد در شوشی ادامه دارد‎

تصویری از شهر تاریخی شوشی

در حالی که رئيس‌جمهوری آذربایجان از بازپس گرفتن شهر شوشی از نیروهای ارمنی خبر داده است، یک سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان گفته است نبرد در این منطقه «ادامه دارد».

خبر بازپس‌گیری شهر شوشی (شوشا) را صبح روز یک‌شنبه ۱۸ آبان خبرگزاری آناتولی به نقل از الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان اعلام کرد و نوشت این شهر پس از ۲۸ سال آزاد شده است.

آقای علی‌اف از «آزاد شدن» شهر شوشی به عنوان یک روز تاریخی نام برده و گفته است پس از ۲۸ سال، «صدای اذان در مساجد این شهر طنین‌انداز خواهد شد».

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که مهم‌ترین حامی سیاسی و نظامی آذربایجان در جنگ قره‌باغ است نیز «آزادسازی» شهر شوشی را تبریک گفته است.

در همین حال، آرتسرون هُوانیسیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان با انتشار توئیتی، بدون اشاره مستقیم به اظهارات رئیس‌جمهور آذربایجان تاکید کرده است که نبرد در این منطقه ادامه دارد.

طبق مصوبات سازمان ملل متحد، ناحیه ناگورنو- قره‌باغ و از جمله شهر شوشی، بخشی از خاک جمهوری آذربایجان تلقی می‌شود، ولی اکثریت جمعیت ارمنی‌تبار این منطقه با حاکمیت جمهوری آذربایجان مخالفند.

از زمان وقوع درگیری‌ها بین دو کشور در این منطقه در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، ارمنی‌تباران با حمایت دولت ارمنستان امور ناحیه ناگورنو- قره‌باغ را اداره می‌کنند.

در درگیری‌های پیشین بین دو کشور سی هزار نفر کشته شدند و در دور تازه جنگ که از بیش از یک ماه پیش آغاز شده، حداقل ۵ هزار نفر کشته شده‌اند.

در ماه‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای آتش‌بس بین دو کشور انجام شده است که شکست خورده است.

دولت جمهوری آذربایجان تاکید کرده است که تنها راه‌حل پایان جنگ، خروج ارمنستان از مناطق اشغالی است.