پنج مهاجر بر اثر واژگونی قایق در دریای مدیترانه کشته شدند

عکس از آرشیو رادیو فردا

یک موسسه خیریه اعلام کرد که روز چهارشنبه ۲۱ آبان بر اثر واژگون شدن قایق حامل مهاجران در جنوب دریای مدیترانه پنج نفر غرق شدند ولی کشتی نجات این موسسه به نام «اوپن آرمز» توانسته حدود ۱۰۰ نفر دیگر را نجات دهد.

سخنگوی این خیریه به خبرگزاری فرانسه گفت:«عملیات نجات مهاجران پایان یافته ولی متاسفانه پنج نفر غرق شده‌اند. دو نوزاد، پنج کودک و دو زن باردار در بین افرادی هستند که نجات پیدا کردند. وضعیت عالی نیست، ما به هر شکلی که ممکن است به آنها کمک می‌کنیم ولی به کمک‌های پزشکی نیاز داریم.»

لنج پلاستیکی حامل مهاجران در نزدیکی سواحل بندر صبراته در شمال لیبی واژگون شد که با جزیره ایتالیایی لمپدوسا فاصله چندانی ندارد.

امدادگران کشتی نجات «اوپن آرمز» برای نجات سرنشینان این قایق خود را به دریا انداختند.

سخنگوی این موسسه خیریه افزود که امدادگران کشتی نجات «اوپن آرمز» روز سه‌شنبه نیز ۸۸ مهاجر دیگر را در همین بخش از دریای مدیترانه نجات دادند. به گفته او، به دلیل شرایط مساعد جوی در روزهای اخیر تعداد قایق‌های حامل مهاجران که از شمال لیبی به سمت اروپا حرکت می‌کنند افزایش یافته است.

«اوپن آرمز» تنها کشتی نجات موسسات خیریه است که در جنوب مدیترانه فعالیت می‌کند. فعالیت سایر کشتی‌های موسسات خیریه و نهادهای بشر دوست به دلایل گوناگون در بنادر ایتالیا ممنوع و یا ناممکن شده است.

در سال جاری تعداد قایق‌های حامل مهاجران که در مسير پر رفت و آمد و خطرناک بين لیبی و تونس با سواحل جنوبی اروپا حرکت می‌کنند، افزایش یافته است.

طبق آمارهای سازمان ملل متحد، طی ۷ سال اخیر بیش از ۲۰ هزار مهاجر در تلاش برای رسیدن به اروپا جان خود را از دست داده‌اند.