کمیسر عالی سازمان ملل: کاهش کمک‌های جهانی به افغانستان فاجعه رقم می‌زند

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با اشاره به آواره شدن ۳۰۰ هزار افغانستانی، گفت اگر جامعه جهانی به تعهدات خود درباره این کشور عمل نکند، فاجعه در راه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او گفت پیش از این هم ۳ میلیون شهروند افغانستان آواره شده بودند و تحت تاثیر بحران کرونا ۹ میلیون نفر از جمعیت این کشور از زندگی سالمی برخوردار نیستند.

آقای گراندی با اشاره به مذاکرات صلح که بین طالبان و دولت افغانستان به میزبانی دوحه قطر در حال برگزاری است، گفت آینده میلیون‌ها نفر در افغانستان به این مذاکرات و همچنین تعهد کشورهای جهان به بازسازی افغانستان بستگی دارد.

هشدار این مقام ارشد سازمان ملل در حالی مطرح شده است که روز گذشته خبرگزاری رویترز با اشاره به برگزاری آنلاین «کنفرانس افغانستان ۲۰۲۰» گزارش داد برخی از کمک‌هایی که کشورهای دیگر پیش از این درباره افغانستان تعهد داده بودند، کاهش خواهد یافت.

در این کنفرانس دو روزه که امروز و فردا در جریان است، نمایندگان حدود ۷۰ کشور و سازمان‌های جهانی حضور دارند.

کشورهای کمک‌کننده به افغانستان در سال ۲۰۱۶ تعهد کردند که تا سال ۲۰۲۰ مبلغ ۱۵.۲ میلیارد دلار به این کشور کمک کنند ولی رویترز گزارش داده که ممکن است این کمک‌ها در دوره جدید بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابند.

علاوه بر کاهش کمک‌های مالی، خروج بخشی از نیروهای ایالات متحده از افغانستان نیز که به دستور دونالد ترامپ صورت می‌گیرد به نگرانی‌هایی درباره تضعیف جایگاه دولت افغانستان و افزایش قدرت و دامنه نفوذ گروه‌های افراطی در این کشور دامن زده است.

سرپرست وزارت دفاع ایالات روز ۲۷ آبان اعلام کرد سقف نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت. ایالات متحده آمریکا در حال حاضر در افغانستان ۴۵۰۰ نفر نیرو دارد.