پاپ اویغورهای مسلمان چین را «مردمی ستم‌دیده» نامید

پاپ فرانسیس

پس از سال‌ها درخواست فعالان حقوق بشر از پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، او سرانجام در کتاب جدید خود، برای اولین بار، اویغورهای مسلمان چین را «مردمی ستم‌دیده» توصیف کرده است.

او در بخشی از کتاب تازه خود به موضوع آزار و اذیت مسیحیان در کشورهای اسلامی پرداخته و همچنین نوشته است: «من اغلب به مردم تحت آزار و ستم فکر می‌کنم: روهینگیا، اویغورهای بیچاره و ایزدی‌ها.»

در حالی که پاپ فرانسیس قبلاً در مورد گریختگان روهینگیایی از میانمار و نسل‌کشی ایزدیان توسط داعش سخن گفته بود، این اولین بار است که او از اویغورها نام می‌برد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، بسیاری از تحلیل‌گران می‌گویند واتیکان پیش از این تمایلی به مطرح کردن موضوع اویغورها نداشت، زیرا در جریان تمدید یک توافق‌نامه مناقشه‌برانگیز با پکن در مورد تعیین اسقف‌های کاتولیک برای آن کشور بود.

وزیر خارجه آمریکا، مایک پومپئو، از واتیکان خواسته بود این توافق‌نامه را ترک کند، اما واتیکان آن را در سپتامبر تمدید کرد.

بیشتر در این باره: تاکید دوباره مطهری: به علت نیاز به چین چشم خود را بر ظلم بسته‌اند

بیش از ۲۰ کشور جهان در شورای حقوق بشر سازمان ملل از چین به خاطر «بازداشت یک میلیون» اویغور مسلمان و نگهداری آنها در بازداشتگاه‌هایی که دولت پکن «اردوگاه آموزشی» می‌نامد انتقاد کرده‌اند.

مقام‌های چینی می‌گویند اویغورها بازداشت نشده‌اند، بلکه در «کمپ‌های آموزش ضد تروریسم و یادگیری مهارت‌های جدید» دوره می‌بینند.

بیشتر در این باره: تفسیرهای تازه اصولگرایان از «خدمت چین» به اسلام‎‎