دولت نیوزیلند «وضعیت اضطراری اقلیمی» اعلام کرد

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند

جاسیندا آردرن، نخست ‌وزیر نیوزیلند، روز چهارشنبه در این کشور «وضعیت اضطراری اقلیمی» اعلام کرد و به پارلمان گفت که برای دچار نکردن نسل‌های آینده به رنجی عظیم، «اقدام فوری» لازم است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم آردرن گفت که شواهد علمی تغییرات اقلیمی کاملاً واضح است و نیوزیلند مجبور است وجود این تهدید را بپذیرد.

نخست ‌وزیر نیوزیلند به نمایندگان پارلمان کشورش گفت که وضعیت اضطراری را ما «اغلب در مواردی صادر می‌کنیم که تهدیدی برای زندگی، تهدیدی برای اموال و موارد اضطراری دفاع مدنی وجود داشته باشد و اگر ما به تغییرات آب‌ و هوایی پاسخ ندهیم، بروز همین موارد اضطراری در سواحل ما ادامه می‌یابد.»

حزب اپوزیسیون راست میانه نیوزیلند با تصویب این طرح مخالفت می‌کند، اما روز چهارشنبه قانون‌گذاران این کشور «اعلامیه اضطراری آب‌ و هوایی» را با ۷۶ رأی موافق در برابر ۴۳ رأی تصویب کردند.

جاسیندا آردرن سال گذشته نیوزیلند را متعهد کرد که تا سال ۲۰۵۰ انتشار کربن خود را متوازن کند و تا سال ۲۰۳۵ تمام انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر تولید کند.

بریتانیا اولین کشوری بود که در ماه مه سال گذشته با تصویب طرحی وضعیت اضطراری آب‌وهوایی اعلام کرد. از آن تاریخ، بیش از ده کشور به همراه ۱۸۰۰ مقام محلی شهرهای جهان از این الگو پیروی کرده‌اند.