علت‌ مرگ ماده‌ببر باغ وحش پارک ارم تهران «روش تکثیر غیرعلمی» اعلام شد

یک کارشناس حیات وحش گفته است که بر خلاف اظهارات مقام‌های اداره محیط زیست تهران، تلف ‌شدن یک ماده‌ببر در باغ وحش پارک ارم این شهر، ناشی از حمله ببر نر نبوده و این ببر ماده در پی اقدام مسئولان باغ وحش برای «تکثیر غیرعلمی» کشته شده است.

علیرضا شهرداری که روز شنبه ۱۵ آذر با خبرگزاری مهر گفت‌وگو کرده، تاکید کرده که «به دلیل مشکلات ژنتیکی فراوان بین ببرهای سفید هرگز اجازه تکثیر ببر سفید را نداشتیم»، ولی مسئولان این باغ وحش بر جفت‌گیری اصرار کرده‌اند و ببر ماده «به نیت جفت‌گیری پیش انداخته شده است».

به گفته این کارشناس، این جفت‌گیری باعث درگیری دو ببر و کشته شدن ببر ماده که «کویین» نام داشت می‌شود.

پیش از این فاطمه برنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران به نقل از مسئولان باغ وحش گفته بود که ببر نر «پس از شكستن و تخريب حصار مجاور محل نگهداری ببر ماده وارد محدوده نگهداری اين حيوان شده و به نزاع با آن پرداخته است».

این گزارش علت مرگ ببر ماده را «پارگی کامل نای و پارگی طولی مری و خفگی در اثر پنومونی استنشاقی بدلیل صدمه فیزیکی نزاع با ببر نر» توصیف کرده است.

طی سال‌های گذشته چند قلاده از گربه‌سانان بزرگ در باغ وحش پارک ارم کشته شده‌اند که در برخی از موارد، مسئولان این پارک، کشته شدن آنها را به بیماری منتسب کرده‌اند.

علیرضا شهرداری همچنین گفته است ماه گذشته یک شامپانزه ماده در باغ وحش ارم نیز به دلیل جفت‌گیری غیرعلمی کشته شد.