چرا خودروی ایرانی تارا روشن نشد؟

تارا نه‌تنها استارت نخورد که نیمی از چراغ‌های عقب آن هم روشن نشد

در بازدید وزیر صنعت معدن و تجارت از ایران خودرو، محصول جدید این شرکت که تارا نام دارد روشن نشد. داستان چه بود و چرا این خودرو حتی در مراسم معرفی نمی‌تواند روشن شود؟

خودروی تارا جدیدترین محصول شرکت ایران خودرو است که روی پلت‌فرم پژو ۳۰۱ توسعه پیدا کرده اما برخلاف پژو ۳۰۱ که در جهان یک خودروی اقتصادی برای قشر متوسط به شمار می‌رود، در ایران این خودرو به دلیل انحصار در این صنعت تبدیل به یک خودروی لوکس شده است.

مخالفت با واردات خودرو و بسته شدن کامل بازار خودروی ایران و همچنین تحریم که سبب شده بیشتر شرکت‌های خارجی از ایران خارج شوند، فضایی را برای دو شرکت خودروساز ایرانی پدید آورده است که شاید کمتر کسی آن را پیش‌بینی می‌کرد.

این خودروسازان هم‌اکنون به وضعیتی رسیده‌اند که حتی اگر خودروهای خود را ناقص به مشتریان تحویل دهند، مشتریان حاضر به خریدند. مشابه چنین اتفاقی در دهه هفتاد شمسی رخ داده بود، زمانی که مردم حاضر بودند پیکان ناقص را هم از ایران خودرو تحویل بگیرند.

این شرایط به‌قدری خنده‌د‌ار شده است که حتی خودروی تازه‌طراحی‌شده در مراسم معرفی به وزیر صنعت قادر به روشن شدن نیست.

البته ایران خودرو اعلام کرده که روشن شدن خودرو در مرکز تحقیقات ایران خودرو ممنوع بوده و فیلم منتشرشده توسط باشگاه خبرنگاران جوان «شیطنت رسانه‌ای» بوده است.

در این فیلم به وضوح مشخص است که خودرو استارت نمی‌خورد و حتی در عکس‌های منتشرشده مشخص است که نصف چراغ‌های عقب خودرو هم روشن نمی‌شود.

این اتفاق برای کاربران شبکه‌های اجتماعی دستمایه طنز شده و برخی گفته‌اند در مرکز تحقیقات نباید چراغ‌های خودرو کامل روشن شوند و روشن شدن چراغ‌ها هم ممنوع است.

خودروی تارا تا پیش از این «کی ۱۳۲» نامیده می‌شد. این خودرو مدل ایرانی‌شده پژو ۳۰۱ است. در موتور این خودرو نوع توسعه‌یافته موتور پژو ۲۰۶ تیپ پنج استفاده شده که حدود ۱۱۰ اسب بخار قدرت دارد. طراحی بدنه این خودرو هم با نمونه فرانسوی در جلو و عقب متفاوت است.

ایران خودرو گفته است این خودرو را با موتور توربو ۱۶۰ اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک هم عرضه خواهد کرد. احتمالاً اگر روند بازار خودرو ایران تغییر نکند، قیمت این خودرو در بازار آزاد ایران به بیش از ۵۰۰ میلیون تومان خواهد رسید. با چنین قیمتی در بازار جهانی می‌توان خودروهای سدان با کیفیت شرکت‌هایی مانند تویوتا یا هیوندایی را خرید، اما در بازار بسته ایران مردم گزینه دیگری برای خرید خودروی صفر ندارند.

در سوی مقابل، شرکت سایپا هم روند مشابهی را دنبال می‌کند. این شرکت هم خودرویی با نام شاهین را روی پلت‌فرم یکی از محصولات بسیاری قدیمی تویوتا که دانش فنی آن به بیش از ۲۰ سال قبل برمی‌گردد توسعه داده است.

موتور این خودرو هم فناوری بسیار قدیمی هشت سوپاپ را داراست و در اصل موتور تقویت‌شده خودروی پراید است. قیمت این خودرو هم احتمالاً وضعیتی مشابه تارای ایران خودرو را خواهد داشت.

علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت معدن و تجارت که در ابتدای کارش شعارهای اصلاح صنعت خودرو ایران را می داد و می گفت مردم ایران حق داشتن خودروهای با کیفیت و قیمت مناسب دارند، پس از دیدار از ایران خودرو به سایپا رفته و از خودروی شاهین بازدید کرده و در این بازدید از خدمات شرکت سایپا تعریف کرده است.

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند وزارت صنعت معدن و تجارت مخالف اصلی واردات خودرو به ایران است. این وزارت‌خانه عملاً سال‌هاست مدیریت دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران و همچنین مدیریت بازار خودروی را در دست دارد.

برخی البته امید دارند با بازگشت آمریکا به برجام، واردات خودرو در ایران دوباره آغاز شود و با بازگشت برخی شرکت‌های خارجی به صنعت خودروی ایران، فضای انحصاری ایجادشده برای دو شرکت ایران خودرو و سایپا کمی رقابتی‌تر شود.

با وجود این، نگاهی به تاریخ ۴۰ سال اخیر صنعت خودرو در ایران نشان می‌دهد کهع این صنعت هر از چندگاه با واردات یا ورود خودروسازان خارجی تا حدودی رقابتی شده اما پس از مدتی دوباره به روند کاملاً انحصاری پیشین بازگشته است.