کمالوندی: به راحتی می‌توانیم تا ۹۰ درصد هم غنی‌سازی کنیم

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز پنج‌شنبه ۱۸ دی گفت: «پیشرفت‌های ما به حدی است که به راحتی می‌توانیم در درصدهای مختلف تا ۹۰ درصد، اورانیوم را غنی‌سازی کنیم.»

به نوشته خبرگزاری صدا و سیما، بهروز کمالوندی، این مطلب را در حاشیه مراسمی در مصاحبه با این خبرگزاری عنوان کرد.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در سطوح بالا یعنی تا ۴۰ تا ۶۰ درصد امکان غنی‌سازی اورانیوم وجود دارد، کمااینکه در مصوبه مجلس هم هست که اگر مواردی نیاز به غنای بالای ۲۰ درصد بود زیرساخت‌های آن فراهم شود و سازمان در این خصوص بررسی‌های خود را انجام داده است.»

پس از طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که به تصویب مجلس رسید، سازمان انرژی اتمی ایران موظف به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد شد.

سخنان روز پنج‌شنبه بهروز کمالوندی در حالی بیان می‌شود که طرف‌های اروپایی برجام گفته‌اند آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم «تاثیر منفی جدی» بر تعهدات اعضای برجام خواهد داشت.

به گفته کارشناسان، غنی‌سازی ۲۰ درصدی مسیر توان فنی برای رسیدن به مرحله ساخت بمب اتمی را هموارتر می‌کند، با وجود این، مقام‌های ایرانی می‌گویند که هدف‌شان رسیدن به جنگ‌افزار هسته‌ای نیست.

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه ۱۶ دی گفت که ایران با این اقدامات جدید، از تعهدات برجامی خود بسیار دور شده و نگاه بروکسل به این اقدامات ایران «با نگرانی عمیق» همراه است.