قربانی شدن «۹۱ بیمار» مبتلا به کرونا در ایران؛ انتقاد کارشناسان از کاهش محدودیت‌ها

انتشار آمار رسمی کرونا از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که روز دوشنبه شمار ایرانیان مبتلا به ویروس کرونا به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نزدیک شده است.

در همین روز رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا با ذکر این‌که «قدرت سرایت ویروس کرونا افزایش بیشتری یافته» از تصمیم برای کاهش محدودیت‌ها انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، روز دوشنبه ۲۲ دی گفت که در شبانه‌روز گذشته ۶۲۰۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند و با این حساب مجموع بیماران این ویروس در کشور به یک میلیون و ۲۹۲ هزار و ۶۱۴ نفر رسید.

به گفته او،‌ در شبانه‌روز گذشته، ۹۱ بیمار کرونایی دیگر جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۵۶ هزار و ۲۶۲ نفر رسید.

آمار رسمی مبتلایان به کرونا و جان‌باختگان همواره با تردید جدی کارشناسان و شماری از مدیران بهداشتی در ایران مواجه بوده و مدیران سازمان نظام پزشکی، آمار قربانیان را سه تا چهار برابر آمار رسمی اعلام شده توسط وزارت بهداشت برآورد کرده‌اند.

در حالی بر اساس گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت روند کرونا در ایران نزولی شده است، وزیر بهداشت روز یک‌شنبه از ابتلای چهار نفر دیگر به ویروس جهش‌یافته کرونا خبر داد.

یک روز پس از او، حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا، نیز از «افزایش قدرت سرایت» ویروس کرونا خبر داد و گفت که «تصمیم به کاهش محدودیت‌ها خطرناک، با عجله و دارای تبعاتی است که اتخاذکنندگان آن باید در آینده دربارهٔ پیامدهای آن پاسخگو باشند.»

او در مصاحبه با روزنامه همشهری، وضعیت کنونی کرونا در ایران را «شکننده»، استراتژی کنونی مقابله با کرونا را «هزینه‌زا»، کاهش محدودیت‌ها را «عجولانه» و بازگشایی ناگهانی را «پرمخاطره» نامید.