اتحادیه اروپا می‌گوید ایران باید از غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم دست بکشد

تأسیسات فُردو در نزدیکی قم

اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشت که آغاز غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد در تأسیسات فردو «تحولی بسیار جدی و مایه نگرانی عمیق است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، این بیانیه در ادامه می‌نویسد که «در این مقطع حساس، این اقدام ایران همچنین منجر به تضعیف تلاش‌ها برای تقویت روند موجود دیپلماتیک می‌شود و ما از ایران می‌خواهیم که از تشدید بیشتر تنش‌ها خودداری کرده و این روند را بدون تأخیر معکوس کند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دی‌ماه سال جاری آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران را تأیید کرد.

پیشتر سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود مصوبه مجلس برای تولید ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد به راحتی قابل تحقق است و شاید زودتر از هشت ماه بتوان به این میزان رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، بهروز کمالوندی دربارهٔ واکنش‌ها به آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی گفته بود که از ابتدا در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران «سیاه‌نمایی شده است.»

مجلس شورای اسلامی روز ۱۲ آذر در جریان تصویب قانون موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، دولت را ملزم کرد که سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ذخیره کند.

این اقدام، مسیر توان فنی برای رسیدن به مرحله ساخت بمب اتمی را هموارتر می‌کند. با این وجود، مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند هدف‌شان رسیدن به جنگ‌افزار هسته‌ای نیست.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هم روز دوشنبه با ابراز نگرانی از افزایش تلاش‌های ایران در این زمینه و احتمال اخراج بازرسان آژانس از ایران هشدار داده که برای نجات برجام چند هفته بیشتر وقت باقی نمانده است.