قطعی برق در بیشتر مناطق تهران در پی «توقف تولید» در چند نیروگاه

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ روز سه‌شنبه اعلام کرد که توقف تولید برق در برخی نیروگاه‌ها علت «خاموشی‌های پراکنده» در تهران بوده است.

این شرکت خواستار کاهش مصرف برق از سوی مشترکان به میزان ده درصد شده است.

با وجود تاکید شرکت برق بر «خاموشی‌های پراکنده»، روزنامه شرق گزارش داده که روز سه‌شنبه، ۲۳ دی‌ماه، «بیشتر مناطق تهران، قطعی دو ساعته برق را شاهد بوده است».

عیسی کلانتری، رئيس سازمان حفاظت محیط زیست ایران که قبلا گفته بود مردم باید بین قطعی برق و مصرف مازوت یکی را انتخاب کنند، در تازه‌ترین اظهارنظر درباره وضعیت آلودگی هوا گفت: «بهتر است که روزی دو ساعت خاموشی داشته باشیم اما از سوخت مازوت استفاده نکنیم چون موجب آلودگی هوا می‌شود.»

همزمان با افزایش خاموشی‌ها در تهران و برخی شهرهای دیگر، رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که چینی‌ها با ایجاد و گسترش مزرعه استخراج رمزارز [بیت‌کوین] در رفسنجان به این فعالیت که به مصرف بالای برق نیاز دارد مشغولند.

وب‌سایت تجارت‌نیوز با انتشار گزارشی در این زمینه می‌نویسد که گروه توسعه سرمایه‌گذاری ایران و چین بیش از یک سال است که در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان فعالیت می‌کند.

بیت‌کوین پرطرفدارترین پول دیجیتال است و استخراج (ماینینگ) آن توسط کامپیوترهای خاصی انجام می‌شود که مصرف برق آنها بسیار بالا است. اعضای شبکه، تراکنش بیت‌کوین را پردازش کرده و بیت‌کوین‌های جدید استخراج می‌کنند.

رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران در پاسخ به سوالی درباره فعالیت چینی‌ها گفته است: «هر کسی که مجوز دارد طبق مجوز می‌تواند نسبت به استخراج رمزارزها اقدام کند.»

او تایید کرده که برق تولیدی ایران «با یارانه قابل ملاحظه‌ای تولید می‌شود» ولی گفته که مصرف برق برای تولید رمزارزها «تابع مصوبه هیئت وزیران است».