انتقاد تند اتحادیه اروپا از اخراج دسته‌جمعی شهروندان میانماری از مالزی

نظامیان به تازگی از طریق کودتا زمام امور در میانمار را دوباره به‌دست گرفته‌اند

پس از ایالات متحده، روز پنج‌شنبه، هفتم اسفند، اتحادیه اروپا نیز از اخراج دسته‌جمعی شهروندان میانماری از مالزی ابراز نگرانی کرد.

مالزی روز سه‌شنبه ۱۰۸۶ شهروند میانماری را با سه کشتی نیروی دریایی خود به میانمار (برمه) بازگرداند و این اقدام در حالی صورت گرفت که دادستانی مالزی حکم توقف این طرح را صادر کرده بود.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند با توجه به کودتای اخیر در میانمار، جان بسیاری از این اخراج‌شدگان اکنون در معرض خطر است.

فعالان حقوق بشری همچنین می‌گویند پناهجویانی از اقوام «چین» و «کاچین» و فراریان سیاسی نیز در میان این اخراج‌شدگان هستند. مالزی اما می‌گوید که پناهجویان مختلف و پناهندگان روهینگیایی در میان اخراج‌شده‌ها نیستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا اعلام کرده است از این حرکت مقام‌های مالزیایی که بر خلاف دستور دادگاه هم انجام شده، «عمیقاً متأسف» است.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا به رویترز گفت که این اقدام «مغایر با قوانین بین‌الملل است» و اتحادیه اروپا پیش از این هم از مالزی خواسته بود تا این تصمیم را کنار بگذارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه گفت که کشورش از تمامی کشورهای منطقه خواسته است با توجه به کودتای یکم فوریه در میانمار از هرگونه اخراج یا استرداد افراد به آن کشور خودداری کنند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا می‌گویند اکنون مالزی با اقدام یادشده، حکومت نظامیان در میانمار را به رسمیت شناخته و با کودتاگران همکاری کرده است.

برخی از نمایندگان اپوزیسیون در پارلمان مالزی نیز روز چهارشنبه از سرپیچی دولت از اجرای دستور دادگاه انتقاد کرده و آن را «بی‌حرمتی به قوه قضائیه» این کشور توصیف کردند.