عضو ستاد کرونا: چون در مطالعات واکسن کرونا شرکت نکردیم، در واردات عقب افتادیم

مصطفی قانعی، رئيس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، گفته است شرکت نکردن ایران در مراحل مطالعاتی تولید واکسن کرونا، باعث عقب‌ماندن از خرید و واردات واکسن شده است.

او در مصاحبه‌ای که روز یک‌شنبه، ۱۷ اسفند در روزنامه همشهری منتشر شده، گفته است که در دوران مطالعات مربوط به تولید واکسن « ایران حاضر نشد در این مطالعات شریک شود و خرید واکسن را منوط به پایان فازهای تحقیقاتی آن کرد».

به گفته آقای قانعی، شرکت‌های تولیدکننده واکسن تعهد داده بودند «مقدار زیادی واکسن در اختیار شرکت‌های همکاری‌کننده در فاز مطالعاتی قرار دهند» و بسیاری از کشورهای همسایه ایران با مشارکت در مراحل مطالعاتی «توانسته‌اند سهمیه واکسن دریافت کنند».

رئيس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه تا خرداد سال آینده واکسن داخلی به مرحله تولید نمی‌رسد، گفته است تا خرداد سال آینده ۶ تا ۷ میلیون واکسن وارد می‌شود، در حالی که «برای ایمن کردن جمعیت کشور، به بالای ۱۰۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش از این مقام‌های دولت ایران از جمله حسن روحانی، رئيس‌جمهور و سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران با این شعار که «مردم ایران وسیله‌ای برای آزمایش واکسن نیستند»، از عدم مشارکت ایران در طرح‌های مطالعاتی تولید واکسن دفاع کرده بودند.

آقای روحانی روز ۲۰ دی‌ماه با دفاع از رویکرد وزارت بهداشت در این زمینه، گفت: «واکسن‌هایی در اختیار ما بود که زودتر وارد کشور شود، اما این واکسن‌ها برای آزمایش روی مردم بود که وزارت بهداشت قبول نکرد».