بازدید پاپ فرانسیس از اماکن مسیحی شمال عراق

پاپ فرانسیس در ویرانه‌های کلیسای تاریخی الطاهره در موصل

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان که در سفری تاریخی به عراق رفته است، در آخرین روز از سفر سه‌روزه‌اش به عراق، بامداد یکشنبه ۱۷ اسفند، با هلی‌کوپتر به محلات مسیحی‌نشین شهر موصل در شمال عراق رفت؛ جایی که کنترل آن چند سال پیش از این در دست گروه داعش قرار داشت.

پاپ فرانسیس در این دیدار خود، در مقابل کلیسای تاریخی الطاهره که بخش‌های بزرگی از آن در زمان داعش ویران شد، خواستار «توقف برادرکشی در منطقه و برادری بین ادیان» شد.

کلیسای الطاهره که سقف آن در نبرد علیه داعش در سال ۲۰۱۷ فروریخت، یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای شمال عراق در بین دست‌کم ۱۴ کلیسایی بود که توسط داعش تخریب شد.

پاپ ۸۴ ساله در دیدار خود، در مرکز ویران‌شده شهر موصل قدم زد و از مسیحیان این شهر و عراق خواست تا از مهاجرت بیشتر از منطقه چشم‌پوشی کنند.

کشتارهای داعش بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ میلادی باعث شد که صدها هزار نفر از مسیحیان استان نینوا در شمال عراق از منطقه بگریزند.

عراق پیش از حملات سال ۲۰۰۳ ائتلاف به رهبری آمریکا، ۱.۵ میلیون مسیحی داشت اما اکنون کمتر از ۴۰۰ هزار نفر از آنها در عراق باقی مانده‌اند.

پاپ فرانسیس در سفر سه‌روزه خود به عراق، علاوه بر ملاقات با مقام‌های رسمی آن کشور، با آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید ۹۰ ساله شیعه هم دیدار کرد. این دیدار از سوی بسیاری از تحلیل‌گران، به‌ویژه در ارتباط با ایران و رهبری جمهوری اسلامی دارای اهمیت تلقی می‌شود.

بیشتر در این باره: دیدار پاپ با سیستانی، آخرین دژ شیعیان در برابر ولایت فقیه