وزارت خارجه ایران نظر مشاور روحانی درباره برجام را رد کرد

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی

وزارت خارجه ایران سخنان حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، درباره نحوه احیای برجام را رد کرده و گفت که این سخنان «اظهارات شخصی» بوده و با وزیر خارجه «هماهنگی نشده است».

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرده است که موضع ایران درباره احیای برجام رفع تحریم‌ها توسط دولت آمریکا است و پس از آن ایران اقدام به بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود طبق برجام می‌کند.

او همچنین از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان «مرجع راستی‌آزمایی» نحوه بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود طبق برجام نام برده است.

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی روز ۱۹ اسفند در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی الاخبار تاکید کرده بود که ایران آماده است که «بر اساس یک جدول زمان‌بندی شده و قابل راستی‌آزمایی» مشکل موجود در مسیر احیای برجام را حل کند و «بپذیرد بازگشت به تعهدات به‌ صورت همزمان باشد و راستی‌آزمایی توسط اتحادیه اروپا انجام شود».

مصاحبه مشاور رئيس‌ جمهور ایران ابتدا در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شد ولی پس از مدتی حذف شد.

در روزهای گذشته وزارت خارجه ایران به مواضع محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام درباره نحوه احیای برجام نیز واکنش نشان داده و آن را اظهارات شخصی وی خوانده بود.

محسن رضایی ۱۵ اسفندماه در مصاحبه با فایننشال تایمز گفته بود اگر غرب بگوید که تحریم‌های آمریکا ظرف یک سال برچیده می‌شود، ایران آماده بازگشت به مذاکرات درباره برجام است.

وزارت خارجه ایران این موضع‌گیری را «نظرات شخصی» محسن رضایی خواند و سیاست ایران را کماکان تاکید بر لغو تحریم‌ها از سوی دولت آمریکا به عنوان گام اول احیای برجام اعلام کرد.

دولت آمریکا پیش از این بارها اعلام کرده است که در صورتی که ایران ابتدا به تعهدات هسته‌ای خود طبق برجام بازگردد و این اقدامات راستی‌آزمایی شود، اقدام به لغو تحریم‌ها می‌کند.

منبع: ایلنا، سایت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌ جمهوری/ ر. ح./ ف. دو.