افزایش ۳۹ درصدی حقوق کارگران؛ حقوق پایه ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان شد

شورای عالی کار ایران با افزایش ۳۹ درصدی حقوق کارگران موافقت کرد و بدین ترتیب حقوق پایه کارگران در سال ۱۴۰۰ به دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید.

به گزارش ایسنا، در جلسه شورای عالی کار، علاوه بر افزایش حقوق کارگران، بن کارگران را به ۶۰۰ هزار تومان و کمک هزینه مسکن کارگران را به ۴۵۰ هزار تومان افزایش دادند.

بر اساس این گزارش، کمک هزینه مسکن کارگران باید به تصویب هیات دولت برسد.

حقوق پایه کارگران در سال گذشته یک میلیون و ۹۱۲ هزار تومان بود.

در جلسه شورای عالی کار همچنین «پایه سنوات برای کارگران قرارداد موقت و دائم مشمول قانون کار با بیش از یک سال سابقه ۱۴۰ هزار تومان و حق اولاد نیز ۳۴۵ هزار تومان تعیین شد».

این میزان حقوق برای کارگران در حالی تصویب شده است که در روزهای گذشته فعالان حقوق کارگران با اشاره به برخی گزارش‌ها درباره اینکه خط فقر برای یک خانواده چهار نفره در تهران به ۱۰ میلیون تومان رسیده است، خواستار افزایش متناسب حقوق کارگران شده بودند.

در همین راستا، برخی از تشکل‌های کارگری و صنفی پیش این با صدور بیانیه‌ای خواستار تعیین ۱۲ میلیون تومان به عنوان حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال ۱۴۰۰ شده بودند.

کارگران و بازنشستگان در روزهای اخیر با برگزاری تجمع‌های متعدد به وضعیت حقوق و معیشت خود اعتراض کردند که برخی از تجمع‌ها با برخورد فیزیکی ماموران انتظامی و بازداشت موقت معترضان همراه شد.