یونان از ترکیه خواست بر طبق یک توافق‌نامه، ۱۴۵۰ مهاجر را پس بگیرد

یک خانواده پناهجو در جزیره لسبوس یونان

وزیر مهاجرت یونان از ترکیه خواست تا در راستای پیروی از توافق‌نامه سال ۲۰۱۶ با اتحادیه اروپا، ۱۴۵۰ مهاجر واردشده به کشورهای این اتحادیه را پس بگیرد.

نوتیس میتاراچی گفت: «من فکر می‌کنم این فرصت بسیار خوبی برای ترکیه است تا تمایل خود را برای همکاری با اتحادیه اروپا و حمایت از بیانیه مشترک نشان دهد».

برپایه توافق‌نامه یاد شده، ترکیه در ازای دریافت شش میلیارد یورو، از عبور پناهجویان به سمت بلغارستان و یونان جلوگیری می‌کند و آمارها نشان می‌دهد که از زمان اجرای این توافق‌نامه، تعداد مهاجران و پناهندگانی که وارد یونان شده‌اند به شدت کاهش یافته است.

در سال ۲۰۱۵ و در اوج بحران مهاجرت، ۸۵۶ هزار نفر با گذر از دریای اژه به یونان رسیدند. این رقم در سال پس از آن به ۱۷۳ هزار نفر و در سال ۲۰۱۷ به ۳۰ هزار نفر کاهش یافت. در سال ۲۰۲۰، احتمالاً به دلیل شیوع ویروس کرونا، فقط ۱۰ هزار مهاجر توانستند از طریق ترکیه خود را به یونان برسانند.

به گفته کمیسیون اروپا، ۴.۱ میلیارد یورو (۴.۸ میلیارد دلار) از مبلغ توافق یادشده، به ترکیه پرداخت شده و دو میلیارد یوروی باقی‌مانده نیز قرار است برای پروژه‌های حمایت از پناهندگان هزینه شود، اما ترکیه اکنون این مبالغ را کافی نمی‌داند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که چند بار تهدید کرده است توافق یادشده را لغو می‌کند، خواهان پیشرفت در مورد درخواست فوری آنکارا برای پیوستن به اتحادیه اروپا و همچنین گفت‌وگو در مورد سفر بدون روادید ترک‌ها به کشورهای اتحادیه اروپا است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اجلاس بعدی خود در تاریخ ۲۵ و ۲۶ مارس قرار است در مورد روابط این اتحادیه با ترکیه تبادل نظر کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ب.پ/ک.ر