آمریکا: در مورد ایران منافع مشترکی با چین داریم

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا می‌گوید این کشور با چین مذاکرات «سخت و مستقیمی» داشته، اما منافع دو کشور پیرامون مسائلی مانند ایران، کره شمالی، افغانستان و وضعیت اقلیمی جهان اشتراکاتی دارد.

جیک سالیوان در ادامه گفته است انتظار داشتیم که مذاکرات سخت و مستقیمی با چین پیرامون طیفی از مسائل داشته باشیم و این اتفاق نیز افتاد.

طی دو روز گذشته وزرای خارجه آمریکا و چین در آلاسکا دیدار داشتند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز روز شنبه اعلام کرد چین و ایالات متحده منافع مشترکی در برخی موارد مانند ایران دارند.

چین تنها کشوری است که بدون توجه به تحریم‌های آمریکا آشکارا نفت از ایران وارد می‌کند؛ اگرچه آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد که این کشور در دو ماه ابتدایی سال جاری خورشیدی هیچ نفتی به طور مستقیم از ایران وارد نکرده است. با این حال، شرکتهای ردیابی نفتکش‌ها و خبرگزاری رویترز گزارش داده‌اند در ماه‌های گذشته خرید نفت چین از ایران اوج گرفته و به بالای ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

رویترز می‌نویسد بخش بزرگی از نفت ایران تحت نام نفت عمان، امارات و مالزی به این چین صادر می‌شود. آمارهای گمرکی چین نیز نشان می‌دهد واردات نفت آن از عمان و امارات در دو ماه ابتدایی سال به ترتیب ۳۰ درصد و ۶۱ درصد افزایش یافته است.

چین همچنین صراحتا از خروج آمریکا از برجام در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و اعمال تحریم علیه ایران انتقاد کرده است.