ند پرایس: انتظار پیشرفت آنی و سریع در مذاکرات با ایران را نداریم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید مذاکرات مستقیم با ایران در شرایط فعلی دور از انتظار است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که ایالات متحده کشور انتظار پیشرفت آنی و سریع در مذاکرات هسته‌ای با ایران ندارد.

ند پرایس روز دوشنبه ۱۶ فروردین اعلام کرد «ما مقیاس چالش‌هایی که پیش‌رو داریم، دستکم نمی‌گیریم. هنوز روزهای آغازین است».

قرار است نشست اعضای باقی‌مانده در برجام روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین در وین برگزار شود و رابرت مالی نماینده ایالات متحده آمریکا در امور ایران نیز در این نشست حضور خواهد داشت.

ایران گفته است هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا انجام نخواهد داد، با این‌حال ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که مذاکرات دوجانبه خواهند داشت.

آقای پرایس درباره گمانه‌زنی‌ها پیرامون مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در اجلاس روز سه‌شنبه گفت که وی انتظار چنین اتفاقی را دارد، اما مذاکرات مستقیم در شرایط فعلی دور از انتظار است.

او گفت انتظار می‌رود مذاکرات بسیار سخت باشد.

آقای پرایس همچنین گفت انتظار مذاکرات مستقیم با ایران در شرایط فعلی وجود ندارند.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران، نیز روز یکشنبه تاکید کرده بود که «هیچ گونه مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا نداریم».

او گفته که ایران در وین با کشورهای باقیمانده در برجام مذاکره می‌کند.

آقای عراقچی با تکرار شرط قبلی ایران گفته است: «اول آمریکا همه تعهدات برجامی‌اش را انجام دهد و همه تحریم‌ها را بردارد و بعد از آن ما راستی‌آزمایی می‌کنیم و ما برمی‌گردیم».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز ۱۳ فروردین، علی اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته بود به نظر می‌رسد که مذاکرات هسته‌ای از «بن‌بست عبور کرده» و طرفین بحث این‌که «چه کسی باید قدم اول را بردارد» را پشت سر گذاشته و مذاکرات مربوط به احیای برجام وارد «مراحل فنی» شده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در ایران، ضمن اعلام آمادگی کشورش برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام می‌گوید مذاکرات سختی برای بازگشت تهران و واشینگتن به تعهدات هسته‌ای‌شان در پیش است، اما این مذاکرات در «مسیر درستی» است.

او گفت آمریکا می‌داند که برای بازگرداندن ایران به تعهدات اتمی‌اش باید تحریم‌هایی که در تضاد با برجام است، لغو شود.

آقای مالی تاکید کرد که ایران و آمریکا مدت‌هاست مذاکرات غیرمستقیمی نداشته‌اند و لذا همسو شدن در این رابطه زمان خواهد برد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/ف.ق/ک.ر