آنکارا سفیر چین را در ارتباط با سرکوب اویغورها احضار کرد

تجمع اعتراضی در ترکیه علیه رفتار چین با اویغورها

دولت ترکیه روز سه‌شنبه در حمایت از دو سیاستمدار این کشور که به خاطر انتقاد از وضعیت اویغورها با سرزنش پکن مواجه شده‌اند، سفیر چین در آنکارا را احضار کرد.

مرال آک‌شَنَر، رهبر «حزب ایی» (حزب نیک)، از احزاب اپوزیسیون در ترکیه، و منصور یاواش، شهردار آنکارا از حزب اصلی مخالف دولت، «جِ‌هاپِ»، در سالگرد سی و یکمین قیام اویغورها علیه حکومت چین در پیام‌هایی از این سالگرد یاد کرده و نوشتند که «در مورد آزار و شکنجه آنها سکوت نخواهیم کرد.»

در واکنش به این پیام، سفارت چین با تقبیح این عمل اعلام کرد که «با هر شخص و قدرت که به هر طریقی حاکمیت و تمامیت ارضی چین را به چالش بکشد قویاً مخالفیم و آن را به شدت محکوم می‌کنیم.»

پس از صدور این بیانیه، دولت ترکیه، لیو شائوبین، سفیر چین در آنکارا را به وزارت خارجه احضار و اعتراض خود را به این بیانیه اعلام کرد.

در حدود ۴۰ هزار نفر از اویغورهای مسلمان که زبان آنها با ترکی از یک ریشه است در ترکیه سکونت دارند. این مهاجران پس از تصویب پیمان استرداد بین آنکارا و پکن که در ماه دسامبر امضا شد نسبت به احتمال بازگردانده شدن خود به چین ابراز نگرانی کرده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل تخمین می‌زنند که چین حداقل یک میلیون از اویغورها و دیگر مسلمانان را در بازداشتگاه‌هایی در سین‌کیانگ، در شمال غربی چین، محبوس نگه می‌دارد.

ایالات متحده، حکومت چین را به «نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت» در این منطقه متهم کرده است. چین همه اتهامات در این رابطه را تکذیب می‌کند.