کشف شهر باستانی بزرگ ۳۴۰۰ ساله در مصر

دولت مصر نام این شهر را «شهر طلایی گم‌شده» گذاشته است

باستان‌شناسان موفق به کشف یک شهر باستانی در مصر با قدمتی ۳۴۰۰ ساله شده‌اند که مربوط به دوران حکمرانی آمنهوتپ سوم از قدرتمندترین فراعنه مصر است.

به گزارش نیویورک‌‍تایمز، این شهر در دل زمین و نزدیکی مناطق کوهستانی برای قرن‌ها مدفون شده بود و یکی از بزرگترین شهرهای باستانی مصر است.

دولت مصر نام آن را «شهر طلایی گم‌شده» گذاشته و اعلام کرده یکی از «بزرگترین» کشف‌های باستان‌شناسی این کشور اتفاق افتاده است.

زاهی حواس رهبر تیم باستان‌شناسی که از پاییز گذشته حفاری‌ها در این منطقه را آغاز کرده‌اند، می‌گوید دیوارها و اتاق‌های مدفون شده زیر خاک بسیار سالم باقی مانده و لوازم معیشتی مانند جواهرات، سفال‌های رنگ‌آمیزی شده و آجرهای گلی با مهر آمنهوتپ سوم در این شهر باستانی کشف شده است.

این شهر در بخش غربی منطقه الاقصر، در نزدیک مجسمه‌های «ممنون»، معبد هابو و معبد رامسس دوم واقع شده و از محل زندگی فراعنه مصر چندان دور نیست.

پیتر لوکاوارا مدیر موسسه باستان‌شناسی و میراث مصر باستان در آمریکا که ۲۰ سالی در عملیات‌های اکتشاف آثار باستانی مصر کار کرده، می‌گوید کشف شهر باستانی یاد شده بسیار حائز اهمیت است و باید برای حفظ آثار باقی‌مانده، این منطقه به عنوان «پارک باستانی» تحت کنترل باشد.