سخنگوی هلال احمر: عدم صدور مجوز تامین واکسن کرونا از سوی وزارت بهداشت، تهیه واکسن را به تاخیر انداخت

سخنگوی سازمان هلال احمر روز شنبه ۲۸ فروردین گفت که این سازمان از حدود چهار ماه پیش، پیگیری‌ها و مذاکرات لازم برای تامین واکسن کرونا را آغاز کرده بود اما عدم صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت، مانع تهیه واکسن شد.

محمدحسن قوسیان مقدم با اشاره به رایزنی‌های انجام گرفته با چندین کشور از جمله چین، روسیه و هند تصریح کرد: «با توجه به اینکه مجوز تامین واکسن از سوی وزارت بهداشت صادر نشده بوده، امکان تهیه آن از سوی هلال احمر وجود نداشت.»

سخنگو و دبیرکل سازمان هلال احمر یادآور شد که وزارت بهداشت مجوز تهیه واکسن کرونا را به‌تازگی و در تاریخ ۱۴ فروردین صادر کرده است.

آقای قوسیان در مورد دلیل تاخیر وزارت بهداشت در صدور مجوز تهیه واکسن کرونا اظهار «بی‌اطلاعی» کرد.

او با بیان این‌که شرایط تامین واکسن در حال حاضر با سه ماه پیش متفاوت است و در وضعیت فعلی حتی یک دوز واکسن کرونا هم مهم است، افزود: «اما باید این موضوع را نیز بپذیریم که شرایط برای تهیه واکسن مشکل است.»

پیش از این محمود نجفی‌ عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی، با اشاره به دشواری‌های ورود واکسن توسط شرکت‌های کوچک یا بخش خصوصی گفته بود: «ایران زمان را از دست داده و برای واردات واکسن دیر عمل کرده است.»

آقای قوسیان همچنین در واکنش به ادعای یکی از مدیران سازمان غذا و دارو در مورد دریافت ۱۳ میلیون یورو از سوی هلال احمر برای تامین واکسن «آنفلوانزا» گفت که با توجه به مشکلات پیش‌آمده، ارز تامین‌شده برای تهیه واکسن آنفلوانزا در «تهیه داروهای بیماران سرطانی، داروهای تک نسخه‌ای و ...» استفاده شد.

او تاکید کرد که وزارت بهداشت و همچنین سازمان غذا و دارو به طورکامل در جریان موضوع هستند و این اقدام با هماهنگی هر دو نهاد انجام گرفته است.

در روزهای اخیر با افزایش سریع تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا، حسن روحانی، رئيس‌ جمهوری ایران، گفته است نمی‌توان منتظر تولید واکسن داخلی بود و باید واکسن خارجی وارد شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری ایسنا/ آ.ت/ س.ن