آمریکا یک ایرانی را به تلاش برای ارسال قطعات حساس نظامی به ایران متهم کرد

نمایی از ساختمان وزارت دادگستری آمریکا

هیئت منصفه یک دادگاه فدرال در آمریکا، مهرداد انصاری، شهروند ایرانی، را به تلاش برای خرید و ارسال قطعات حساس دارای کاربری‌ دوگانه به ایران و نقض تحریم‌های آمریکا متهم کرد.

آقای انصاری که شرکتی در دوبی ثبت و فعال کرده است، متهم است که در جریان این فعالیت‌ها برای خرید قطعاتی تلاش کرده است که در سیستم‌های نظامی از جمله توسعه موشک‌ها، جنگ الکترونیک و سلاح هسته‌‌ای کاربرد دارند.

در این پرونده به نام یک شهروند ایرانی دیگر به نام مهرداد فومنی ساکن آمریکا نیز اشاره شده است که محموله‌ای به مهرداد انصاری داده است.

متهمان این پرونده در طول سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱، معاملاتی با ۶۳ شرکت آمریکایی انجام داده و به این شرکت‌ها درباره ارسال قطعات به ایران اطلاع نداده و مجوز دولت آمریکا برای ارسال این قطعات را نیز دریافت نکرده‌اند.

ارزش این معاملات بیش از ۲.۶ میلیون دلار اعلام شده و مهرداد انصاری به توطئه برای نقض مقررات تحریم ایران، کلاه‌برداری و مشارکت در جعل اسناد متهم شده که نقض مقررات تحریم می‌تواند منجر به صدور ۲۰ سال حکم زندان شود.

حکم آقای انصاری قرار است تا روز یک سپتامبر صادر شود.

بر اساس اطلاعیه وزارت دادگستری آمریکا در این پرونده نام یک شهروند تایوانی به نام سوزان ییپ نیز مطرح است که پیش از این به پرونده او رسیدگی شده و به دو سال زندان محکوم شده است ولی مهرداد فومنی که به فرانک فومنی نیز مشهور است، فراری است.

در طول سال‌های گذشته دولت آمریکا برای برخی از شهروندان ایرانی با اتهام مشابه پرونده قضایی تشکیل داده است.

اسفند سال گذشته، وزارت دادگستری آمریکا با متهم کردن هشت مرد و دو زن ایرانی به نقض تحریم‌های ایالات متحده، از شروع بررسی اتهامات این افراد خبر داد.

بر اساس بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، این ده نفر در طول ۲۰ سال گذشته، در قالب ۷۰ شرکت فعال در آمریکا،‌ امارات، کانادا و هنگ‌کنگ، معاملاتی به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار انجام داده و برخی از این معاملات به نمایندگی از دولت ایران بوده است.

از دیگر پرونده‌های مشابه می‌توان به پرونده بهروز بهروزیان، ساکن کلمبوس اوهایو، اشاره کرد که آبان سال ۹۸ به جرم نقض تحریم‌های آمریکا و صدور تجهیزات مورد استفاده در میادین نفتی به ایران به ۲۰ ماه زندان محکوم شد.

در یک پرونده دیگر که از سال ۲۰۱۶ به جریان افتاد، نگار قدس‌کنی و علیرضا جلالی به جرم نقض تحریم‌های آمریکا به ۲۷ ماه و ۱۵ ماه زندان محکوم شدند.