تاریخ‌سازی دختر ایرانی در وزنه‌برداری جوانان جهان

یکتا جمالی با مهار مجموع ۲۰۸ کیلوگرم در وزنه برداری، موفق شد نام خود را به عنوان اولین مدال آور جهانی این رشته ورزشی برای زنان ایران به ثبت برساند.

این مسابقات در تاشکند برگزار می‌شود و خانم جمالی در دسته ۸۷ کیلوگرم به هر سه مدال برنز حرکات یکضرب، دوضرب و مجموع دست یافت.

تورسونوی جبارووا (ازبکستان) با مجموع ۲۴۴ کیلوگرم به مدال طلا رسید. الیزابت اوونس از آمریکا هم با ۲۱۱ کیلوگرم در رده دوم ایستاد.

نماینده ایران با ثبت وزنه ۹۲ کیلوگرم در یکضرب، ۱۱۶ کیلوگرم در دوضرب و مجموع ۲۰۸ کیلوگرم، از سکوی سوم جوانان جهان بالا رفت.

این مدال‌های دور از انتظار در شرایطی به دست آمده است که از آغاز فعالیت و نخستین رکوردگیری وزنه برداری زنان در ایران فقط سه سال می‌گذرد.

پس از یکتا جمالی، اگنیشکا راک از لهستان، سارا ینی‌گون (ترکیه) آماندا روبلس (آمریکا) فاطماگول چه‌ویک (ترکیه) و سالومه اوتاوینی از تونگا در رده‌های چهارم تا نهم قرار گرفتند.

مدال‌آوری یکتا جمالی در شبکه‌های اجتماعی هم بازتاب یافته و بسیاری از کاربران، اظهارات اخیر داریوش ارجمند بازیگر سینما را یادآور شده‌اند.

آقای ارجمند در مصاحبه‌ای تصویری با انتقاد از وزنه‌برداری زنان، تاکید کرد که «خدا زن را برای وزنه‌برداری نیافریده و زنی که وزنه می‌زند دیگر زن نیست».

ساز مخالفت‌ با وزنه‌برداری زنان، از آغاز فعالیت این رشته در ایران شنیده می‌شود. در جام فجر به میزبانی اهواز، فدراسیون از آیسن ادیب ۸ ساله دعوت کرده بود تا در مراسم افتتاحیه،به طور نمایشی وزنه بزند.

آیسن از اردبیل با مربی‌اش راهی اهواز شد اما مسئولین حراست در سالن مسابقات، اجازه حضور بر روی تخته را به او ندادند.

تصاویر اشک‌های آیسن بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها یافت و حتی واکنش خانم اورسولا پاپاندرئا نایب رئیس آمریکایی فدراسیون جهانی را نیز برانگیخت.

در رقابت‌های جوانان جهان و پیش از یکتا جمالی، در دسته ۹۶ کیلوگرم پسران ۹ وزنه‌بردار از جمله نماینده ایران در جدول مسابقه حضور داشتند.

رکوردهای نمایندگان لهستان و لتونی در نتیجه نهایی محاسبه نشد. این دو وزنه‌بردار صرفاً برای اینکه در این مسابقه گزینشی المپیک وزنه زده باشند، شرکت کردند و جزو رقابت قهرمانی جوانان جهان نبودند.

در این دسته حسین بیرانوند از ایران با مجموع ۳۴۳ کیلوگرم، در رده چهارم قرار گرفت. او در یکضرب موفق به کسب مدال برنز شد.