اتحادیه اروپا درخواست از پلیس اتریش برای متفرق کردن معترضان به برجام را تکذیب کرد

تصویری از اعتراضات قبلی مخالفان برجام در وین

در حالی که «شورای ملی مقاومت ایران»، اقدام پلیس اتریش برای راندن معترضان به احیای برجام از مقابل محل برگزاری مذاکرات در وین را «نقض آزادی بیان» نامیده، یک دیپلمات ارشد اروپایی هر گونه دخالت در این امر را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، انریکه مورا، دیپلمات اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهای ایران، بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه است، گفت که او به پلیس در مورد «صدای زیاد» تجمع اعتراضی شکایت کرده و افزود: «اما هرگز نگفتم چه باید بکنند. ما به حق تظاهرات به عنوان یک حق اساسی بیان احترام می‌گذاریم.»

او توضیح داد: «آن چه اتفاق افتاد این بود که دو بار هیئت‌ها در این گفت‌وگوها از حضور برخی از تظاهرکنندگان در نزدیکی محل کنفرانس شکایت کردند.»

وی افزود: «آنها به‌ویژه از استفاده تظاهرکنندگان از بلندگو با تمام قدرت، در کل روز، با موسیقی، شعار و غیره شکایت داشتند.»

انریکه مورا اضافه کرد: «در دو نوبت، من این شکایات را به مقامات اتریشی گزارش کردم. این دقیقاً وظیفه من به عنوان هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها است.»

قدرت‌های جهانی از آوریل تاکنون مذاکرات هسته‌ای خود با تهران را در گراند هتل وین ازسر گرفته‌اند و جلسه‌ای از این گفت‌وگوها روز شنبه نیز برگزار شد. در همان روز پلیس وین از معترضان خواست تا از مقابل این هتل جابه‌جا شوند.

احسان آیت‌اللهی، سخنگوی گروهی از معترضان، در این باره به خبرگزاری فرانسه گفته است که معترضان با درخواست پلیس برای جابه‌جا شدن موافقت کردند و افزود: «ما یک دشمن داریم و آن رژیم ایران است و به کسی از اتحادیه اروپا یا مقامات اتریشی حمله نکردیم.»