روحانی: فکر می‌شد که شرایط آرام است ولی کرونا خیز صعودی کرد

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته است «فکر می‌شد شرایط به سمت آرامش است» ولی وضعیت فرق کرده و «خیز صعودی» شیوع کرونای دلتا در ایران باعث شده که تهران و پنج استان کرمان، مازندران،‌ هرمزگان،‌ گلستان و سیستان و بلوچستان وضعیت مناسبی نداشته باشند.

او که صبح روز شنبه، ۲۶ تیرماه در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا سخن می‌گفت، از رعایت ۴۸ درصدی پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم خبر داد و گفت: «این رقم خیلی پایین است».

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، نیز با اشاره به این کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفته است: «ویروس کرونای دلتا تقریباً تمام استان‌های کشور را در نوردیده است».

به گفته آقای رئيسی، در حال حاضر « ۱۶۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر نارنجی و ۱۱۳ شهر نیز در وضعیت زرد هستند» و «وضعیت بسیاری از استان‌های کشور قرمز است».

بر اساس آخرین آمارهای رسمی وزارت بهداشت تاکنون ۳ و نیم میلیون نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و حدود ۸۷ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان نظام پزشکی ایران پیش از این آمار واقعی مرگ و میر کرونا در ایران را ۳ تا ۴ برابر آمار وزارت بهداشت اعلام کرده است.

با وجود شیوع گسترده کرونا، واکسیناسیون در ایران کماکان به کندی پیش می‌رود و تنها بیش از ۷ میلیون واکسن توزیع و تزریق شده است. مقام‌های دولت روحانی با اعلام توزیع ۶ میلیون واکسن در روزهای آینده، قول داده‌اند که واکسیناسیون در روزهای آینده سرعت بیشتری پیدا کند.