جلسات رای اعتماد به کابینه پیشنهادی رئيسی ۳۰ مرداد شروع می‌شود

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، با اعلام وصول فهرست ۱۹ نفره وزرای پیشنهادی دولت ابراهیم رئیسی، گفت که روز شنبه، ۳۰ مرداد، جلسه علنی مجلس برای بررسی رأی اعتماد به وزرا برگزار خواهد شد.

او روز شنبه ابراز امیدواری کرد که مجلس بتواند در یک دوره پنج روزه جلسات رای اعتماد به ۱۹ وزیر پیشنهادی ابراهیم رئيسی را برگزار کند.

فهرست وزرای دولت سیزدهم روز چهارشنبه، ۱۹ مرداد، منتشر شد و حضور چهره‌هایی چون حسین امیرعبداللهیان، وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه که از افراد نزدیک به نیروی قدس سپاه پاسداران است و احمد وحیدی، فرمانده اسبق این نیرو برای وزارت کشور توجه رسانه‌های داخلی و خارجی را برانگیخت.

آقای وحیدی به همراه محسن رضایی و علی فلاحیان به اتهام نقش داشتن در بمب‌گذاری ۱۹۹۴ مرکز یهودیان بوینس‌آیرس تحت تعقیب پلیس بین‌الملل است و دولت آرژانتین حضور او در کابینه ابراهیم رئیسی را «بی‌حرمتی به نظام قضایی آرژانتین و قربانیان حملهٔ تروریستی بی‌رحمانه» دانسته است.

در انفجار مهیب سال ۱۹۹۴ در مرکز «آمیا» ۸۵ نفر کشته و ۳۰۰ تن زخمی شدند و ساختمان هفت طبقه مرکز ارتباطات یهودیان با اسرائیل ویران شد.

علاوه بر این دو نفر، رستم قاسمی، وزیر پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی هم از اعضای ارشد سپاه و معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه است. او در دولت احمدی‌نژاد به عنوان وزیر نفت حضور داشت و متهم به نقش داشتن در پرونده فساد سه میلیارد یورویی بابک زنجانی است.

در ترکیب کابینه ابراهیم رئیسی، نیروهای نزدیک به سپاه پاسداران و نهادهای اقتصادی وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی حضور پررنگی دارند.