فرستاده ویژه سازمان ملل: طالبان توان جلوگیری از گسترش «داعش خراسان» را ندارد

دبورا لیون، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان

دبورا لیون، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان، می‌گوید که فعالیت داعش در افغانستان از زمان تسلط طالبان رو به افزایش داشته و طالبان در جلوگیری از گسترش گروه «داعش خراسان» ناتوان است.

او که روز چهارشنبه ۲۶ آبان در شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کرد اضافه کرد که تعداد حملات گروه موسوم به «داعش خراسان» در افغانستان از ۶۰ حمله در سال گذشته به ۳۳۴ حمله در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

خانم لیون گفت که فعالیت داعش «زمانی به چند ولایت و کابل محدود می‌شد اما داعش خراسان اکنون تقریباً در تمام ۳۴ ولایت کشور حضور دارد و به‌طور فزاینده‌ای فعال است».

فرستاده سازمان ملل اضافه کرد: «گروه طالبان می‌گوید عملیات هماهنگی علیه داعش خراسان به راه انداخته، اما این کارزار از این جهت نگران‌کننده است که به نظر می‌رسد به شدت به بازداشت‌های غیرقانونی و کشتار افراد مظنون به عضویت در داعش متکی است.»

کابل، پایتخت افغانستان، روز چهارشنبه ۲۶ آبان نیز شاهد دو انفجار بود که دست‌کم یک کشته و حداقل شش زخمی بر جای گذاشت، انفجارهایی که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته است.

روز چهارشنبه مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل، در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد «وضعیت افغانستان» سخنرانی کرد و او نیز گفت که «حملات تروریستی اخیر در افغانستان، از جمله حملات امروز در کابل، بسیار نگران‌کننده و در عین حال هشداردهنده است.»

گروه داعش خراسان پیش از این نیز مسئولیت حمله خونین به فرودگاه کابل را که منجر به کشته شدن ۱۷۰ افغان و ۱۳ آمریکایی شد بر عهده گرفته بود.

وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی در افغانستان در حالی رخ می‌دهد که سازمان ملل شهریور امسال هشدار داد که با تداوم وضعیت موجود، میلیون‌ها نفر از جمعیت افغانستان به زودی با قحطی و خطر گرسنگی روبه‌رو خواهند شد.

برپایه آمارهای سازمان ملل فقط در سال جاری بیش از ۵۵۰ هزار نفر از جمعیت این کشور به دلیل خشکسالی و جنگ آواره شده و به جمعیت دو میلیونی آوارگان قبلی افزوده شده‌اند.

مجید تخت روانچی در سخنرانی روز چهارشنبه خود همچنین گفت:‌ «از اواسط ماه اوت، هزاران شهروند افغانی به طور روزانه وارد ایران می شوند و در صورت عدم رسیدگی فوری و مناسب به وضعیت بشردوستانه، تخمین زده می شود که صدها هزار نفر از شهروندان افغانستان در زمستان آینده وارد ایران شوند.»