تشکیل یک قرارگاه برای افزایش فعالیت‌های اقتصادی وزارت دفاع

وزیر دفاع ایران از تشکیل یک «قرارگاه اقتصادی» در این وزارتخانه با هدف «تسهیل فعالیت‌های اقتصادی در عرصه‌های ملی و فراملی» و «شناسایی فرصت‌های مرتبط با حوزه اقتصادی» خبر داده است.

محمدرضا قرایی آشتیانی نیاز به «تمرکز در حوزه اقتصادی» وزارت دفاع و «ایفای نقش در فرآیندتعیین مدیران بنگاه های اقتصادی» وابسته به این وزارتخانه را از دیگر فعالیت‌های این قرارگاه عنوان کرده است.

این اظهارات در حالی که مطرح می‌شود که در دولت روحانی، وزیر دفاع ایران گفته بود رهبر جمهوری اسلامی به ستاد کل نیروهای مسلح مأموریت داده تا فعالیت‌های اقتصادی وزارت دفاع کاهش یابد و بر همین اساس بخش‌های «مربوط به بازار سرمایه» واگذارخواهند شد.

وزارت دفاع ایران تاکنون گزارش دقیقی از نحوه عملی شدن این دستور نداده است. این وزارت‌خانه به جز شرکت‌های صنایع نظامی، شرکت‌های متعددی دارد که از جمله آنها صنایع الکترونیک ایران، شركت شمس عمران و توسعه منابع انرژی است.

وزارت دفاع ایران همچنین در زمینه تولید قطعات خودرو فعال است و پیش از این اعلام کرده است که ۴۰ قطعه خودرو را تامین کرده است.

در سال‌های اخیر انتقادات گسترده‌ای علیه فعالیت نهادهای نظامی در اقتصاد ایران مطرح شده است ولی این انتقادات منجر به تغییر قابل توجه‌ای در این زمینه نشده است.