سازمان توسعه تجارت ایران: استفاده از رمزارزها «تا دو هفته» دیگر در تجارت بین‌الملل ممکن می‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید که امکان استفاده از رمزارزها در دادوستدها با دیگر کشورها تا دو هفته آینده فراهم می‌شود.

علیرضا پیمان پاک گفته که تا دو هفته آینده سامانه رمزارزها به سامانه‌هایی مانند سامانه جامع تجارت برای استفاده در تجارت بین‌الملل متصل می‌شود.

او توضیح داد: «حتی با استفاده از رمزارزها پرداخت هم می‌تواند صورت گیرد یعنی رمزارزها می‌تواند وسیله‌ای برای انتقال اعتبار صادرکننده به واردکننده کالا باشد ... در بازارهای اصلی ما مانند روسیه، چین، هند و جنوب شرق آسیا استفاده از رمزارزها رواج دارد».

پیمان پاک افزوده که «این امکان وجود دارد سازوکاری تعریف کنیم تا رمزارزهای تولید شده در کشور به کمک توسعه تجارت و واردات کالا بیاید».

پیش از این غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، میزان استخراج رمزارزها در ایران را سالانه «۱.۱» میلیارد دلار دانسته و خواستار استفاده از آن برای مقابله با تحریم‌های ایالات متحده شده بود.

به گفته او، استفاده از رمزارزها مانع رصد مبادلات مالی ایران می‌شود و از این رو می‌توان آن را به عنوان مسیر جایگزین معاملات تهاتری یا تسهیل‌کننده این نوع معاملات در نظر گرفت.

این اظهارات در حالی است که هنوز مشخص نیست طرف‌های معامله با ایران حاضر به پذیرش رمزارزها برای صادرات کالا یا خدمات به ایران باشند.

هنوز آمار دقیقی از میزان استخراج رمزارز در ایران از جمله بیت‌کوین، که برق زیادی برای تولید آن مصرف می‌شود، وجود ندارد. با این حال، بر اساس برآورد‌های شرکت الیپتیک و همچنین تحقیقات دانشگاه کمبریج، سهم ایران از استخراج جهانی بیت‌کوین حدود پنج درصد است و ارزش سالانه آن حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود.

ایران یکی از اولین کشورهایی بود که در پاییز ۹۷ مجوز استخراج رمزارز در کشور را صادر کرد، اما تابستان امسال با کسری شدید برق مواجه شد و دولت حسن روحانی استخراج رمزارز را برای چهار ماه ممنوع اعلام کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر و سایت رادیو فردا/پ.پ/ک.ر