تهران پرداخت نکردن بدهی‌ خود به سازمان ملل را به گردن تحریم‌ها انداخت

خطیب‌زاده در خردادماه گفته بود بدهی به‌زودی پرداخت می‌شود

پس از اعلام رسمی دبیرکل سازمان ملل مبنی بر محروم شدن ایران از حق رأی به دلیل تأخیر طولانی در پرداخت بدهی‌ به این سازمان، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ادعا کرد دلیل این تأخیر دوساله تحریم‌های آمریکا بوده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، روز پنج‌شنبه ۲۳ دی در عین حال با طرح این ادعا افزود که جمهوری اسلامی «منابع لازم را برای پرداخت حق عضویت در سازمان ملل فراهم آورده و در حال انجام رایزنی‌های ضروری برای حل و فصل موضوع است».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، ۲۱ دی‌ماه در نامه‌ای به مجمع عمومی این سازمان اعلام کرده بود که ایران و چند کشور دیگر به دلیل تأخیر طولانی در پرداخت بدهی‌هایشان به سازمان ملل حق رأی خود را در این سازمان از دست داده‌اند.

بیشتر در این باره: ایران حق رأی خود در سازمان ملل را به‌دلیل عدم پرداخت بدهی‌هایش از دست داد

ادعای آقای خطیب‌زاده مبنی بر مانع تحریم‌ها برای پرداخت بدهی در حالی بیان می‌شود که خود او در خرداد سال جاری گفته بود: «مسیر برداشت مبلغ حق عضویت ایران در سازمان ملل متحد از حساب ایران در بانک کره‌ای و انتقال آن به حساب سازمان ملل در سئول هموار شده و این پرداخت به‌زودی انجام خواهد شد.»

بر اساس منشور سازمان ملل، اگر بدهی‌های معوقه یک کشور عضو بیشتر از جمع مبلغ حق عضویت برای دو سال شود، حق رأی آن کشور به حالت تعلیق درمی‌آید.

هشت کشوری که در حال حاضر حق رأی خود را به این دلیل از دست داده‌اند عبارت‌اند از ایران، سودان، سومالی، ونزوئلا، آنتیگوا و باربودا، کنگو، گینه، پاپوآ گینه نو، جزایر قُمُر و کشور جزیره‌ای سائوتومه و پرنسیپ.

به‌گفته آنتونیو گوترش، حداقل مبلغی که ایران باید برای احیای حق رأی خود بپردازد حدود ۱۸ میلیون دلار است.