هفته گذشته دو روزنامه‌نگار در شمال مکزیک کشته شدند

تصویر آرشیوی است

مقامات دولت مکزیک اعلام کردند که لوردس مالدونادو، روزنامه‌نگار زن باسابقه مکزیکی، روز یک‌شنبه، ۳ بهمن در شهر تیخوانا، واقع در شمال مکزیک، با شلیک گلوله به قتل رسیده است.

این دومین روزنامه‌نگاری است که طی یک هفته اخیر در این شهر به ضرب گلوله کشته می‌شود. حدود یک هفته پیش نیز یک مارگاریتو مارتینز، عکاس خبری، در نزدیکی منزل خود به ضرب گلوله به قتل رسید.

خانم مالدونادو به دلیل تهدیدهای قبلی تحت حفاظت پلیس بود. مارگاریتو مارتینز نیز قبلا توسط افراد وابسته به باندهای تبهکار تهدید شده بود. پلیس ایالتی گفته است هنوز به این نتیجه نرسیده است که قتل مارگاریتو مارتینز مربوط به فعالیت‌های حرفه‌ای او بوده است.

در ویدئویی که پس از قتل لوردس مالدونادو بازنشر شد، این روزنامه‌نگار سرشناس از رییس‌جمهور مکزیک خواسته بود که از او و سایر روزنامه‌نگارانی که در معرض خطر هستند، حمایت کند.

او در ماه‌های اخیر درگیر یک دعوای حقوقی با موسسه رسانه‌ای بود و چند روز قبل از اینکه کشته شود، در این دعوای حقوقی که موضوع آن اخراج ناعادلانه بود، پیروز شده بود.

نهادهای مدافع حقوق بشر و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در مکزیک می‌گویند از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱ حداقل ۱۴۵ روزنامه‌نگار و کارکنان رسانه‌ها در اين کشور به قتل رسیده‌اند.

گزارشگران بدون مرز در گزارش‌های سالانه خود معمولا مکزیک را در کنار افغانستان و یمن یکی از خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای روزنامه‌نگاران اعلام می‌کند.