آژانس بین‌المللی انرژی: اروپا قادر به کاهش ۵۰ درصد گاز وارداتی از روسیه است

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید اتحادیه اروپا قادر است در سال جاری واردات گاز از روسیه را حداقل یک سوم کاهش دهد و اگر تلاش بیشتری کند، حتی می‌تواند این میزان را به نصف نیز برساند.

سال گذشته میلادی اتحادیه اروپا ۱۴۰ میلیارد متر مکعب گاز روسیه را از طریق خطوط لوله و ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز روسیه را نیز بصورت گاز مایع (ال‌ان‌جی) دریافت کرد که معادل ۴۰ درصد از گاز مصرفی اعضای اتحادیه اروپا است.

این گزارش به لزوم بهبود وضعیت ذخیره گاز برای فصول سرد سال اشاره کرده و می‌گوید آذربایجان و نروژ امسال تولید خود را ۱۰ میلیارد متر مکعب افزایش خواهند داد و زیرساخت‌ها و قراردادهای کوتاه‌مدت اروپا اجازه واردات ۶۰ میلیارد متر مکعب گاز مایع اضافی از منابع غیر از روسیه را فراهم می‌کند.

هم‌اکنون قیمت عمده‌فروشی گاز مایع در اروپا به بالای ۲.۲ دلار برای هر متر مکعب رسیده که تقریبا شش برابر سال ۲۰۲۰ است ولی در صورت برنامه‌ریزی برای کاهش واردات گاز از روسیه، قیمت گاز باز هم افزایش خواهد یافت.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی سال جاری انتظار می‌رود اتحادیه اروپا شاهد رکوردی تاریخی در رشد تولید برق از منابع تجدیدپذیر مانند برق بادی و خورشیدی باشد: «امسال تولید برق خورشیدی و بادی اروپا ۱۵ درصد، معادل ۱۰۰ تراوات ساعت افزایش خواهد یافت و افزایش آهنگ رشد انرژی‌های تجدیدپذیر تا سقف ۲۰درصد نیز ممکن است».

سال آینده نیز رشد ۳۵ تراوات ساعتی برق خورشیدی و بادی در نظر گرفته شده است که در مجموع مصرف گاز اروپا را ۶ میلیارد متر مکعب کاهش خواهد داد.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید با راه‌اندازی دوباره نیروگاه‌های هسته‌ای و آغاز به کار نیروگاه اتمی فنلاند، توان تولید برق اتحادیه اروپا در سال جاری ۲۰ تراوات ساعت افزایش می‌یابد و می‌تواند جایگزین نیروگاه‌های گازی شود.

همچنین نیروگاه‌های برقی بیوانرژی اروپا پارسال با نصف ظرفیت کار کرده‌اند و اگر در سال جاری با تمام توان کار کنند، ۵۰ تراوات ساعت برق بیشتری تولید خواهند کرد. یک سوم گاز مصرفی اتحادیه اروپا در نیروگاه‌های برقی استفاده می‌شود.

با استفاده از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی. د.خ