محصول جدید ایران‌خودرو، باز هم بر مبنای پژو ۲۰۶

هنوز تصویری از مصول جدید ایران‌خودرو بر مبنای پلت‌فرم پژو ۲۰۶ منتشر نشده است

هاچ‌بک جدید در ایران‌خودرو بر مبنای پلت‌فرم پژو ۲۰۶، اولین شاسی‌بلند لوتوس انگلیس، افزایش نرخ بیمه خودرو در ایران و مدل جدید قدرتمند تویوتا کرولا موضوعات این شماره از مجلهٔ خودرو هستند.

محصول جدید ایران خودرو

رسانه‌های ایران خبر از محصول جدید ایران‌خودرو داده‌اند که البته باطنی کاملاً تاریخ‌گذشته دارد.

این پروژه فعلاً با کد TF21 نام‌گذاری شده است. این خودرو در کلاس B قرار دارد و محصولی بین کلاس هاچ‌بک و کراس‌اوور خواهد بود.

از اشتباه تا شوخی پلت‌فرم در صنعت خودرو ایران

این خودرو در اصل یک محصول به‌اصطلاح جدید اما در باطن قدیمی است. پلت‌فرم پژو ۲۰۶ متعلق به حدود ۳۰ سال قبل است و ایران‌خودرو محصول دیگری با نام رانا و رانا پلاس را هم روی این پلت‌فرم توسعه داده است.

توسعه‌یافتهٔ این پلت‌فرم هم در خودرو پژو ۳۰۱ استفاده شده که ایران‌خودرو روی آن تارا را ساخته است.

ایران‌خودرو قصد دارد در این خودرو جدید از سیستم پایداری الکترونیکی استفاده کند و ادعا شده که در آن ایمنی تصادف با عابر پیاده هم در نظر گرفته شده است.

شاسی‌بلند لوتوس

شرکت لوتوس انگلیس که به ساخت خودروهای سوپر اسپرت معروف است، اولین شاسی‌بلند خود را معرفی کرد. لوتوس التره (Lotus Eletre) نام این خودرو برقی است که سال ۲۰۲۳ وارد بازار خواهد شد.

شرکت لوتوس سال‌ها‌ست که فقط خودروهای کوچک اسپرت می سازد و حالا می‌خواهد با ساخت شاسی‌بلند سنت خود را تغییر دهد.

شرکت لوتوس هم‌اکنون تحت کنترل شرکت جیلی چین قرار دارد و سیاست جدیدش با خواسته‌های شرکت چینی جیلی ارتباط دارد.

مراسم معرفی لوتوس التره در لندن

شتاب صفر تا صد لوتوس شاسی‌بلند زیر سه ثانیه است و ادعا شده که با طراحی بدنه متفاوت ضریب آئرودینامیک بدنه در بهترین حالت قرار گرفته است. این خودرو از یک موتور الکتریکی ۶۰۰ اسب بخاری استفاده می‌کند و با یک بار شارژ می‌تواند ۶۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

اندازه‌های این خودرو مانند شاسی‌بلند لامبورگینی است، ولی از نظر ارتفاع به‌اندازه آن بلند نیست.

در سال‌های اخیر شرکت‌های سازنده خودروهای لوکس و سوپر اسپرت علاقه خاصی به توسعه خودروهای شاسی‌بلند پیدا کرده‌اند و حالا پس از لامبورگینی، پورشه و فراری، شرکت لوتوس هم وارد این میدان شده است.

قیمت این خودرو احتمالا از ۱۳۰ هزار دلار آغاز خواهد شد.

افزایش نرخ بیمه خودرو در ایران

سایت دیجیاتو از افزایش نرخ بیمه خودرو در ایران گزارش داده است.

بر اساس گزارش این رسانه، با توجه به افزایش ۲۵ درصدی نرخ دیه در سال ۱۴۰۱ که به تبع آن نرخ حق بیمه شخص ثالث نیز افزایش یافته، شورای عالی بیمه نرخ حق بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ را نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داده است.

تا پایان سال ۹۶ حتی با یک ‌بار تصادف و استفاده از یک کوپن ‌بیمه‌نامه، تخفیف عدم خسارت کاربران از بین می‌رفت و ‌بیمه‌نامه فاقد تخفیف عدم خسارت محسوب‌‌ می‌شد، اما در قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث، تخفیف‌‌های عدم خسارت با هر بار استفاده از ‌بیمه‌نامه به‌صورت پلکانی کاهش می‌یابد و مابقی آن برای بیمه‌گذار حفظ‌‌ می‌شود.

نحوه کاهش تخفیف عدم خسارت به این صورت است که اگر فردی برای بار اول خسارت مالی داشته باشد ۲۰ درصد، بار دوم ۳۰ درصد و بار سوم ۴۰ درصد از تخفیف عدم خسارت مالی او کاهش پیدا‌‌ می‌کند.

این اعداد برای خسارت جانی به‌ترتیب ۳۰ درصد، ۷۰ درصد و ۱۰۰ درصد‌‌ است.

تویوتا کرولای قدرتمند

شرکت تویوتا یک کرولا با موتور سه سیلندر با قدرت ۳۰۰ اسب بخار معرفی کرده است.

این تویوتا کرولا جی‌آر نام دارد و خودرو پرفروش شرکت تویوتاست که با وجود قیمت اقتصادی، دارای یک بسته اسپرت است.

تویویتا کرولا جی‌آر

این خودرو با استفاده از گلگیر‌های عضلانی، سقف فیبرکربنی و خروجی اگزوز‌های خاص به یک محصول اسپرت و تیونینگ‌شده تبدیل شده است. با تغییر در بدنه خودرو، از نظر آئرودینامیکی هم قابلیت‌های خودرو افزایش پیدا کرده است.

موتور این خودرو دارای گشتاور ۳۷۰ نیوتن‌متری است و در آن از یک گیربکس شش‌سرعته دستی استفاده شده است.

در این خودرو می‌توان نسبت نیرو بین چرخ‌های جلو و عقب را با توجه به شرایط مختلف تغییر داد.

نسبت‌های ۷۰ به ۳۰ ، ۵۰ به ۵۰ و ۴۰ به ۶۰ را راننده برای شرایط مختلف برای چرخ‌های عقب و جلو می‌تواند انتخاب کند.

مجله‌های خودرو

صنعت خودرو ایران در سال ۱۴۰۰؛ به نام تحریم، به کام فسادخودرو سال اروپا معرفی شداز طراحی مجدد کراس‌اوور ایران‌خودرو تا محصول جدید آلفا رومئوایمن‌ترین خودروهای اروپا کدام‌اند؟تازه‌ترین خودروهای ایرانی بر روی پلت‌فرم‌های از رده‌خارج قدیمیصنعت خودرو در سال ۲۰۲۱؛ خیز بلند برای خودروهای برقی