فشار بر صنایع کنسرو در پی شش برابر شدن قیمت روغن

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با اعلام افزایش ۶ برابری قیمت روغن خوراکی برای این صنعت گفت برندهای مطرح در تولید کنسرویجات با ۱۰ درصد از ظرفیت و توان خود اقدام به تولید می‌کنند، چراکه روغن آنها تامین نیست.

محمد میر رضوی روز جمعه ۲۳ اردیبهشت به ایلنا گفت نرخ هر کیلو روغن در صنف و صنعت ۶ برابر ارتقا پیدا کرده و در پیش فاکتور انجمن روغن، نرخ روغن کیلویی ۶۳ هزار تومان تعیین شده است.

به گفته وی واحدهایی که توانمند هستند می‌توانند روغن مورد نیاز خط تولید خود را با قیمت بالا تامین کنند، اما واحدهای تولیدکننده خرد نهایتا از چرخه تولید حذف خواهند شد.

به گفته وی کنسروهای خورشتی، کنسروهای تن و انواع سس‌ها با افزایش نرخ روغن، افزایش قیمت یافته‌اند.

وی گفت افزایش ۶ برابری قیمت روغن منجر به رشد ۳ تا ۴ برابری قیمت سس می‌شود، اما در برخی محصولات که نیاز کمتری به روغن دارند، رشد قیمت کمتر خواهد بود.

دولت طی روزهای گذشته با افزایش چشمگیر قیمت برخی اقلام اساسی غذایی مانند آرد، مرغ، تخم‌مرغ، روغن خوراکی، پنیر و شیر، مدعی شده است که با یارانه ۴۰۰ هزار تومانی برای دهک‌های پایین و ۳۰۰ هزار تومانی برای دهک‌های بالا، هزینه خانوارها نه تنها تغییری نخواهد یافت، بلکه سود نیز خواهند کرد.

ابراهیم صیامی مدیرکل آینده پژوهی، مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد روز جمعه در گفت‌وگو با ایلنا مدعی شد «خانوارها برای مصرف کالاهایی که ارز ترجیحی آن حذف شده با یارانه نقدی جدید مبلغی را هم اضافه می‌آورند».

این در حالی است که قیمت آرد بیش از ۱۰ برابر شده و قیمت مرغ، تخم‌مرغ، روغن خوراکی آشپزی، پنیر و شیر برای مصارف خانوارها بطور متوسط حدود ۲.۵ برابر شده است.

از طرفی قیمت مواد غذایی که برای تولید آنها از آرد، تخم مرغ، شیر و روغن استفاده می‌شود، رشد بیشتری داشته است.

برای نمونه قیمت نان فانتزی در کشور حدود ۱۳ برابر شده است.

دولت مدعی است که در پی حذف ارز ترجیحی و افزایش یارانه‌های نقدی که به حساب برخی دهک‌ها واریز می‌شود، می‌خواهد «نظام پرداخت یارانه‌ای را اصلاح کند» و به این طریق «جلو فساد و سوءاستفاده عظیمی را که از سوی بسیاری از واردکنندگان صورت گرفته، بگیرد».

در این میان گزارش‌ها حاکی است که قیمت کالاهای اساسی یاد شده در کشور حتی بیشتر از رقم اعلامی دولت رشد داشته و روغن نیز کمیاب شده است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن