ترکیه می‌گوید با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو موافقت نمی‌کند

رجب طیب اردوغان می‌گوید نیازی نیست هیئت‌های فنلاندی و سوئدی به ترکیه بیایند

ساعاتی پس از آن که سوئد نیز درپی فنلاند، قصد خود برای درخواست عضویت در ناتو را رسماً تأیید کرد، ترکیه اعلام کرد که با پیوستن این دو کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، موافقت نخواهد کرد.

در حال حاضر ۳۰ کشور عضو پیمان ناتو هستند و طبق مقررات این پیمان، پذیرش عضو جدید مستلزم موافقت یکپارچه تمام اعضای ناتو است. ترکیه یکی از اعضای این سازمان است.

آنکارا برای اولین بار روز جمعه به عضویت فنلاند و سوئد اعتراض کرد و به عنوان دلیل نیز گفت که این دو کشور «میزبان» گروه حزب کارگران کردستان (پ‌کاکا) شده‌اند.

وزارت دادگستری ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که طی پنج سال گذشته سوئد و فنلاند به درخواست استرداد ۳۳ نفر که ترکیه می‌گوید با گروه‌هایی که آن‌ها تروریستی می‌داند، یعنی پ‌کاکا و پیروان فتح‌الله گولن مرتبط هستند، پاسخ مثبت نداده‌اند.

ترکیه همچنین به تعلیق فروش جنگ‌افزار به ترکیه از سال ۲۰۱۹ از سوی سوئد، به دلیل عملیات نظامی آنکارا در سوریه اشاره می‌کند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، هیئت‌های دیپلماتیک فنلاند و سوئد قصد دارند برای گفت‌وگو در این باره به آنکارا بیایند، اما رجب طیب اردوغان روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت گفت که «آیا آنها می‌آیند که ما را متقاعد کنند؟ ببخشید، اما نیازی نیست چنین زحمتی بکشند.»

تصمیم فنلاند و سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی غرب پس از آن گرفته شد که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین برای این دو کشور نیز نگرانی ایجاد کرده است.