بازداشت ۴۰۰ معترض در ایروان در پی تشدید اعتراضات در ارمنستان

ایروان، چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت

در حالی که حامیان اپوزیسیون ارمنستان به دنبال گسترش تظاهرات یک‌ماهه ضد دولتی خود در سراسر ایروان هستند، پلیس این کشور روز چهارشنبه بیش از ۴۰۰ نفر معترض را در این شهر دستگیر کرد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، معترضان در این روز شمار زیادی از خیابان‌های شهر را مسدود کرده بودند تا از این طریق نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، را مجبور به کناره‌گیری کنند.

رهبران اپوزیسیون ادعا کردند که تظاهرکنندگان بیش از ۵۰ خیابان را در مناطق مختلف پایتخت مسدود کرده‌اند.

پلیس ضد شورش برای باز کردن این خیابان‌ها با معترضان درگیر شد و در مجموع ۴۱۴ مورد دستگیری را تا بعد از ظهر گزارش داد که یک رکورد روزانه از زمان آغاز کارزار نافرمانی مدنی توسط مخالفان از اول ماه مه است.

معترضان با محکوم کردن سیاست‌های داخلی و خارجی دولت، آقای پاشینیان را به واگذاری منطقه قره‌باغ به جمهوری آذربایجان متهم می‌کنند.

منطقه عمدتاً ارمنی‌نشین قره‌باغ کوهستانی طی سی سال گذشته همواره میان باکو و ایروان مورد مناقشه بوده است، اما جنگ شش هفته‌ای (دقیقاً ۴۴ روزه) پاییز سال ۲۰۲۰ در این منطقه که بیش از ۶۵۰۰ کشته برجای گذاشت و با میانجی‌گری روسیه به پایان رسید، مرزها را در این منطقه تغییر داد.

ارمنستان در اوایل دهه ۱۹۹۰ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، با حمایت از جدایی‌طلبان ارمنی قره‌باغ توانسته بود بر آذربایجان پیروز شود؛ هرچند در درگیری‌های آن زمان حدود ۳۰ هزار نفر کشته شدند. همچنین جامعه بین‌المللی همواره منطقه قره‌باغ را بخشی از سرزمین آذربایجان دانسته‌ است.

اما در جنگ اخیر، ارمنستان به‌ عنوان بخشی از توافق صلح بخش‌هایی از قره‌باغ را به جمهوری آذربایجان واگذار کرد و یک نیروی حافظ صلح روسیه متشکل از دو هزار سرباز در این منطقه مستقر شدند.