نامه مقام قضایی ایران به کمیسر سازمان ملل در آستانه صدور حکم حمید نوری

کاظم غریب‌آبادی

در آستانه صدور حکم نهایی در پرونده حمید نوری در سوئد، کاظم غریبآبادی، معاون قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، در نامه‌ای به میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواستار آزادی این متهم و «جبران خسارات معنوی و مادی» وارده به او شد.

حمید نوری متهم به مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در ایران در تابستان ۱۳۶۷ است و پس از برگزاری جلسات محاکمه او در سوئد، قرار است روز پنج‌شنبه، ۲۳ تیر، حکم نهایی پرونده او اعلام شود.

دادستان سوئد با متهم کردن نوری به «جنایت جنگی» و «قتل عمد» خواستار صدور حکم «حبس ابد» برای او شده است.

کاظم غریب‌آبادی در نامه خود به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد که روز سه‌شنبه، ۲۱ تیر، در رسانه‌های ایران منتشر شد، همچنین خواستار پاسخگو کردن دولت سوئد «برای بازداشت و محاکمه غیرقانونی و نقض فاحش حقوق بشر» در مورد نوری شد.

او همچنین به شاکیان پرونده نوری که اغلب از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران هستند شدیدا حمله کرد.

در تابستان ۱۳۶۷، با فرمان روح‌الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی، هزاران زندانی سیاسی و عقیدتی که در حال گذراندن دوران حبس خود بودند، پس از «محاکمه» دوباره با اتهام‌های سیاسی اعدام شدند.

اجساد اعدام‌شدگان که اغلب از اعضای زندانی سازمان مجاهدین خلق و زندانیان چپگرا بودند، مخفیانه در گورهای دسته‌جمعی دفن شد.

جلسات دادگاه رسیدگی به اتهامات حمید نوری که اولین محاکمه یکی از متهمان این اعدام‌ها به شمار می‌رود، در ماه‌های گذشته با شهادت ده‌ها شاهد در سوئد برگزار شد.

جمهوری اسلامی کمی پس از آغاز این جلسات، علیه برگزاری این دادگاه واکنش نشان داد و حتی به طور غیرمستقیم تهدید کرد که حکم اعدام احمدرضا جلالی پزشک و استاد دانشگاه ایرانی‌-سوئدی را به اجرا می‌گذارد.

آقای جلالی که اکنون در زندان‌های جمهوری اسلامی است، به «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» و «فساد فی‌الارض» متهم شده است.

با این حال، در روزهای باقیمانده تا صدور حکم حمید نوری، تلاش‌ها و اظهارنظرهای مقام‌های جمهوری اسلامی شدت گرفته است.

چند روز پیش نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، پس از گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه سوئد، با پسر حمید نوری ملاقات کرد.

همچنین روز شنبه گذشته، حسینعلی نیری، حاکم شرع جمهوری اسلامی در زمان وقوع اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷ که به گفته شاهدان دادگاه حمید نوری، ریاست گروه موسوم به «هیئت مرگ» را برعهده داشت، در اظهارنظر نادری، از انجام این اعدام‌ها دفاع، و اعدام‌شدگان را به تدارک «توطئه‌های جدید» متهم کرد.