طائب: اگر روسیه و چین بتوانند منافع و امنیت ما را در برجام تامین کنند می‌پذیریم

حسین طائب (راست) در سال ۹۸

حسین طائب، رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه، روز پنج‌شنبه، ۱۳ مردادماه، در یک سخنرانی تاکید کرد که در پرونده مذاکرات برجام، اگر روسیه و چین «بتوانند منافع ما را تامین کنند می‌پذیریم».

این نخستین سخنرانی از آقای طائب است که پس از برکناری او از مقام ریاست سازمان اطلاعات سپاه رسانه‌ای می‌شود.

حسین طائب در تیرماه گذشته به طور رسمی از این مقام کنار گذاشته شد و مقام مشاوری فرمانده کل سپاه را گرفت.

آقای طائب که، به نوشته خبرگزاری فارس، در جمع «هادیان سیاسی سپاه» سخنرانی می‌کرد روز پنج‌شنبه درباره مذاکرات احیای برجام گفت: «در موضوع برجام و آمریکا اگر منافع ملی و امنیت ملی ما تأمین شود، پای کار هستیم. اگر روسیه و چین هم بتوانند این دو را حاصل کنند، ما می‌پذیریم. این با سیاست «نه شرقی و نه غربی» و خطوط قرمز ما منافاتی ندارد.»

اظهار نظر این مقام امنیتی جمهوری اسلامی همزمان با آغاز دور تازه‌ای از مذاکرات برای احیای برجام در شهر وین منتشر شده است.

این در حالی است که به نوشته خبرگزاری رویترز «هم تهران و هم واشینگتن بخت دستیابی به موفقیت در این دور از مذاکرات را کم می‌دانند».

همزمان جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز پنج‌شنبه تصریح کرد که گفت‌وگوها برای احیای این توافق کامل شده و فرصت کمی جهت دستیابی به یک توافق نهایی باقی‌مانده است.

به نظر می‌رسد که چشم امید حکومت جمهوری اسلامی به روسیه و چین است که به عنوان حامی تهران و دو عضو طرف مذاکره در برجام هم به احیای برجام کمک کنند و هم زمینه «تامین منافع» جمهوری اسلامی را فراهم کنند.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز ۱۲ مرداد نوشته بود که ایران اکنون موافقت کرده درخواست حذف سپاه از فهرست تروریست‌ها را کنار بگذارد، اما کماکان خواهان دریافت «تضمین‌های قوی» در این زمینه است که در صورت احیای برجام، واشینگتن بار دیگر از این توافق خارج نشده یا دوباره ایران را مورد تحریم قرار نخواهد داد.