تماس تلفنی امیرعبداللهیان و بورل در پی مذاکرات وین

خبرگزاری ایرنا از تماس تلفنی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پی مذاکرات احیای برجام در وین خبر داد.

مذاکرات اخیر احیای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی روز دوشنبه، پس از چهار روز به پایان رسید و اروپا می‌گوید که متن نهایی توافق را به هیات‌های نمایندگی ایران و ایالات متحده تحویل داده و نوبت تصمیم‌گیری سیاسی این دو کشور است.

بر اساس گزارش ایرنا، آقای امیرعبداللهیان در تماس تلفنی خود با آقای بورل از تلاش‌های او به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات جهت تسهیل دستیابی به توافق تمجید کرده و گفته است که «توافق نهایی باید تأمین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران بوده و رفع پایدار موثر تحریم‌ها را تضمین نماید».

وزیر خارجه ایران در ادامه اضافه کرده که «انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند».

این گزارش همچنین از قول جوزپ بورل دور اخیر مذاکرات وین را «مثبت» ارزیابی کرده و نوشته که در این مذاکرات «پیشرفت نسبی حاصل شده است».

آقای بورل ساعاتی قبل از آن در توییتی نوشته بود که «آن‌چه قابل مذاکره‌ بود، مورد مذاکره قرار گرفته و اکنون متن نهایی وجود دارد».

وی افزوده است: «با وجود این، پشت هر مسئله فنی و هر پاراگراف یک تصمیم سیاسی قرار دارد که باید در پایتخت‌ها گرفته شود.»

دور تازه مذاکرات ایران و طرف‌های باقی‌مانده در برجام از روز ۱۳ مرداد آغاز شد و هدف آن بررسی پیشنهادهای جوزپ بورل برای شکستن بن‌بست موجود در احیای برجام بود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا؛ س.ن