یک مقام اتحادیه برنج‌فروشان ایران: برنج‌ها در دست کشاورزان مانده است

حسن تقی‌زاده رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل از رکود در بازار برنج و توقف خرید و فروش آن در ایران خبر داد و سیاست دولت را عامل از بین رفتن انگیزه خرید عمده برنج اعلام کرد.

تقی‌زاده روز شنبه ۲۲ مرداد در این زمینه به ایلنا گفت حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز اقدامی برای خرید و ذخیره برنج انجام نداده‌اند.

او دلیل این رکود را بالا بودن قیمت برنج اعلام و اضافه کرد: «این باور شکل گرفته که قیمت‌ها باید ریزش کند و به زیر کیلویی ۸۰ هزار تومان برسد.»

به گفته این مقام صنفی، دولت «قیمت دستوری» برای برنج اعلام نکرده اما به طور ضمنی به فروشگاه‌ها اعلام کرده که برنج بالاتر از کیلویی ۸۵ هزار تومان نباید عرضه شود، به همین دلیل فروشگاه‌ها رغبتی برای خرید برنج سال زراعی جدید از خود نشان نداده‌اند.

رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل گفت: «برنج‌ها در کارخانه دپو شده و در دست کشاورزان است و هیچ واسطه‌گر و دلالی برای خرید برنج ورود نکرده است.»

اسفندیار قاسم‌زاده، عضو انجمن برنج ایران، چند روز پیش از «فروش بسیار محدود» برنج از سوی شالیکاران خبر داده و دولت را به دامن زدن به بازار دلالان متهم کرد.

او گفت: «دولت سیزدهم برای کنترل بازار برنج ایرانی قیمت دستوری تعیین کرد اما، رصد بازار نشان داد این سیاست نتوانست قیمت در بازار را کنترل کند و تنها موجب از دست رفتن بازار سالم و رقابتی و سقوط در دور باطلی شد که در نهایت متضرر آن تولیدکننده و مصرف کننده بودند.»

در اواسط اردیبهشت، گزارش‌ها حاکی از آن بود که قیمت انواع برنج در بازار نسبت به هفته‌های قبل از آن، «چهار برابر» شده است.

روند رشد قیمت برنج ادامه یافت و در اوایل خرداد، رسانه‌های داخلی از رشد ۵ تا ۶ برابری قیمت برنج، چای و دیگر اقلام خوراکی در ماه گذشته نسبت به فروردین خبر دادند.