تحقق وعده‌های دولت رئیسی برای حل مشکل آب در شهرکرد عقب افتاد

عکسی از تجمع اعتراضی مردم شهرکرد در مقابل استانداری، ۲۵ مرداد

با گذشت چهار روز از وعده وزیر نیرو برای حل مشکل آب شرب در شهرکرد و روستاهای این منطقه که نزدیک به ده روز است قطع شده، آب‌رسانی به مردم همچنان با تانکر انجام می‌شود.

در پی خارج شدن سرچشمه کوهرنگ از مدار تأمین آب شهرکرد به‌ دلیل «کدورت» آن پس از سیل ۱۷ مرداد در این منطقه که به‌تدریج به بروز اعتراضات مردمی علیه دولت هم منجر شده است، وزیر نیرو روز ۲۳ مرداد در سفر به شهرکرد وعده داد که «طی دو روز آینده شرایط نسبتاً پایدار می‌شود».

اعتضاد مقیمی، مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو، نیز در همین روز قول داده بود که «ظرف امشب تا فردا صبح تمام تصفیه‌خانه‌ها وارد مدار شده و مشکل تامین آب برطرف خواهد شد».

Your browser doesn’t support HTML5

پایتخت آبی ایران در احاطه تانکرهای آبرسان غیر بهداشتی

با این حال و علی‌رغم برخی تلاش‌ها برای جایگزین کردن منابع آب شرب در مدار منطقه، وضعیت همچنان ناپایدار گزارش می‌شود تا جایی که دیروز به تجمع اعتراضی مردم در مقابل استانداری و سر دادن شعار علیه رئیس‌جمهور هم انجامید.

بیشتر در این باره: اعتراض به بی‌آبی گسترده و طولانی در چهارمحال و بختیاری با شعار «مرگ بر رئیسی»

خبرگزاری حکومتی فارس شمار تجمع‌کنندگان را «حدود پانصد نفر» اعلام کرد و هیچ اشاره‌ای به شعارهای ضدحکومتی معترضان نکرد، اما یک فعال مدنی گفت شمار مردم معترض «بسیار بیشتر» بوده و همچنان با ۵۰ تانکر به مردم آب رسانده می‌شود.

علاوه بر کندی اقدامات دولت برای حل مشکل آب شهرکرد، بخشی از اعتراض مردم متوجه اظهارات متناقض مقامات رسمی درباره دلیل خارج شدن سرچشمه کوهرنگ از مدار تأمین آب منطقه است.

برخی کارشناسان می‌گویند میزان گل‌‌آلود بودن آب منطقه حتی به‌رغم بروز سیل اخیر هم خیلی معمول نیست و هنوز دلیل روشن و مشخصی برای آن مشخص و اعلام نشده است.

با این حال یکی از مسئولان ارشد سابق اداره آب استان به پایگاه خبری امتداد گفته است این اتفاق اساساً اتفاق غیرمعمولی نبوده و معمولاً به این صورت بوده که کدورت به حدی بالا نرفته که نتوان با یک دستگاه تصفیه ساده آن را سالم‌سازی کرد.

این مسئول سابق دلیل احتمالی را نفوذ آب باران و شسته شدن رس‌های موجود در شکاف‌ها با حجم بسیار زیاد عنوان کرد و با انتقاد از «سوءمدیریت در آینده‌نگری» گفت باید تعدادی از چاه‌‌‍‌های آب منطقه برای چنین وضعیتی به‌ صورت آماده‌باش نگه داشته می‌شد.

با این اوصاف، رسانه‌های رسمی و حکومتی ضمن انتشار پیوسته خبرهای برخی اقدامات برای وارد کردن آب از منابعی دیگر به مدار آب منطقه، تلاش می‌کنند عامل بروز مشکل را به دولت‌های قبلی نسبت دهند.

در همین زمینه احمد راستینه، نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی، علت پیدایش بحران فعلی را عملکرد دولت حسن روحانی دانست و گفت: «متاسفانه کوتاهی دولت قبل از سال ۱۳۹۴ در تکمیل سامانه‌های پایدار آبرسانی به شهرکرد سبب شد تا ۶۰ درصد این شهر با سیلاب اخیر دچار مشکل بشوند.»

با استفاده از گزارش‌های امتداد، فارس، تسنیم، ایسنا و رادیوفردا/ ر. ش./ ف. دو.