نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیای اوکراین «به‌طور کامل» خاموش شد

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا است

اپراتور انرژی اتمی اوکراین اعلام کرد که پس از اتصال دوباره نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به شبکه برق کشور، نیروهای فنی مستقر در این تأسیسات ششمین و آخرین راکتور نیروگاه را نیز خاموش کردند تا از تشعشعات احتمالی جلوگیری کنند.

بر اساس تصمیم این سازمان، با خاموش شدن کامل نیروگاه، وضعیت به سمت ایمن‌ترین حالت، که «خاموشی سرد» است، حرکت می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، نیروگاه زاپوریژیا که در دوره اخیر آماج گلوله‌باران بوده، هفته گذشته آخرین منبع خارجی تأمین برق را از دست داد و از تنها راکتوری که در حالت عملیاتی مانده بود، برای سیستم‌های خنک‌کننده مورد نیاز استفاده کرد.

انرهو اتم، شرکت انرژی اتمی اوکراین، روز شنبه ۱۹ شهریور خبر داد که اتصال دوباره نیروگاه به خطوط برق کشور، امکان داده که سیستم ایمنی نیروگاه و تجهیزات دیگر آن دوباره به سامانه برق کشوری متکی شوند و نیازی به کار تنها راکتور عملیاتی نیست.

خطوط برق نیروگاه در هفته‌های اخیر در یک روند تدریجی از شبکه سراسری کشوری خارج شد. نظامیان اوکراین و روسی یکدیگر را به گلوله‌باران‌های پیاپی محوطه این تأسیسات متهم کردند.

روسیه با رفع اتهام از خود، مدعی بود که اوکراین در آستانه سفر آقای گروسی برای بحرانی نشان دادن وضعیت تأسیسات، اقدام به گلوله‌باران کرد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، با وجود اتصال دوباره برق سراسری، هنوز خطر قطع برق بالاست که در آن صورت، باید از سوخت دیزلی برای ژنراتورهای اضطراری جهت خنک نگاه‌داشتن راکتورها و جلوگیری از ذوب هسته‌ای استفاده شود.

اما رئیس انرهو اتم روز ۱۷ شهریور گفته بود که سوخت دیزلی کارخانه تنها برای ده روز کفایت می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از پس از دیدار دو هفته پیش رافائل گروسی، رئیس آژانس از نیروگاه، دو کارشناس را در این مکان مستقر کرده، هنوز در مورد وضعیت جدید اظهار نظری منتشر نکرده است.

آقای گروسی در آخرین دیدار خود تأکید کرد که باید یک منطقه امن و عاری از جنگ و تنش در اطراف نیروگاه برای جلوگیری از بروز فاجعه ایجاد شود.

روسیه از نخستین روزهای یورش به اوکراین بر این نیروگاه که بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا است، مسلط شده است. ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، دو هفته پیش گفت خطر بزرگی از بالای سر اروپا رد شده زیرا نیروگاه ممکن بود بر اثر گلوله‌باران نظامیان روس منفجر شود و تشعشعات رادیواکتیو آن دامن همه اروپا را بگیرد.