درخواست محسنی اژه‌ای از مردم: انتقاد یا اعتراضی دارید به من بگویید

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه

در حالی که بیش از سه هفته از آغاز اعتراضات ضدحکومتی در ایران می‌گذرد، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، از همه گروه‌های سیاسی و همچنین مردم خواست اگر «ابهام، انتقاد یا اعتراضی» دارند، به او بگویند.

با گذشت چهار هفته از اعتراضات در ایران که در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد شروع شد اما به سرعت کلیت جمهوری اسلامی را نشانه گرفت، مقام‌های امنیتی ایران هنوز نتوانسته‌اند مانع تداوم این اعتراضات شوند.

آقای محسنی اژه‌ای روز دوشنبه ۱۸ مهر در سخنرانی هفتگی خود در شورای ‌عالی قوه قضائیه تلاش کرد با زبان نسبتا نرمی معترضان را به بیان اعتراض خود به شیوه‌ای غیر از حضور در خیابان ترغیب کند.

رئیس قوه قضاییه خطاب «به همه جریان‌ها، گروه‌ها، جناح‌های سیاسی، دسته‌جات و حتی افرادی از مردم» گفت که اگر «ابهامی، سؤالی، انتقادی و اعتراضی» دارند اعلام آمادگی می‌کند که با آنها گفت‌وگو کند.

پیشتر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز گفته بود که جوانان معترض در خیابان‌ها را «دوست دارد» و «دوست خود» می‌داند.

او روز یک‌شنبه ۱۰ مهر در یک مراسم حکومتی گفت: «ما وقتی دفاع می‌کنیم برای همه دفاع می‌کنیم حتی برای آنها که به دلیل فریب و اغوای دشمن ما را دوست ندارند، اما ما آنها را دوست داریم.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که نیروهای تحت فرمان سلامی در حال شلیک به جوانان معترض در خیابان‌ها هستند و به بازداشت وسیع جوانان در خیابان‌ها و دانشگاه‌ها نیز روی آورده‌اند.

همچنین بکارگیری زبان نرم از سوی برخی مقام‌های جمهوری اسلامی همزمان با سرکوب مرگبار و خونین معترضان در حالی است که برخی از نیروهای اصولگرا خواستار خودداری مقام‌های جمهوری اسلامی از اظهارات «تحریک‌آمیز» شده‌اند.

به عنوان نمونه، برخی کاربران اصولگرا در توئیتر از اظهارات اخیر دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای سختگیری بیشتر در زمینه اعمال حجاب اجباری در ایران انتقاد کردند و حتی او را «نفوذی» خواندند.

دعوت به گفت‌وگو از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی مطرح می‌شود که نیروهای امنیتی پیش از اعتراضات اخیر نیز تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی از جمله مصطفی تاجزاده را به دلیل موضع‌گیری‌های سیاسی بازداشت کردند.

تکرار اتهام‌ها علیه معترضان و کشورهای خارجی

با وجود دعوت معترضان به گفت‌وگو، رئیس قوه قضائیه بار دیگر معترضان را به «آتش زدن قرآن، آتش زدن پرچم، سوزاندن اموال مردم، کشتن مردم و کشته‌سازی» متهم کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله شخص علی خامنه‌ای، در روزهای اخیر بارها معترضان را به چنین اتهام‌هایی متهم کرده‌اند بدون آن که سندی دال بر آن وجود داشته باشد.

در مقابل، فیلم‌ها و گزارش‌های بسیاری از شلیک مستقیم گلوله از سوی نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها به سمت مردم و همچنین تخریب اموال مردم از سوی این نیروها منتشر شده است.

رئیس قوه قضائیه همچنین بار دیگر بدون ارائه سندی، آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای غربی و اروپایی را به عنوان «پشت‌پرده اغتشاشات اخیر و عاملین و محرکین اصلی آن» معرفی کرد و مدعی شد که مقام‌های این کشورها نقش داشتن در اعتراضات اخیر ایران را «به زبان آورده‌اند.»

محسنی اژه‌ای همچنین بازداشت‌شدگان اعتراضات را به «معاونت و مباشرت، موجبات تهدید امنیت مردم و تخریب و تحریق اموال عمومی و خصوصی» متهم کرد و از دادگاه‌ها خواست به سرعت و شدت با آنان برخورد کنند.

هنوز تعداد دقیق بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر ایران اعلام نشده، اما سازمان‌های حقوق بشری تعداد آنان را صدها نفر اعلام کرده‌اند. به گفته مقام‌های سپاه پاسداران، اغلب بازداشت‌شدگان را نوجوانان معترض تشکیل می‌دهند.