گروهی از شاعران آمریکایی خواستار آزادی ادبای زندانی در ایران شدند

گروهی از شاعران آمریکایی روز شنبه ۲۸ آبان با انتشار نامه‌ای خواستار آزادی شاعران زندانی در ایران شدند.

این نامه که توسط چارلز برنستین، بنیانگذار جنبش شعر زبان در آمریکا و از مهم‌ترین چهره‌های شعر آوانگارد و برنده‌ جایزه معتبر «بولینجن» تهیه شده است، می‌گوید ما به عنوان شاعران آمریکایی که زندگی خود را وقف آزادی بیان کرده‌ایم، از حملات به شاعران و نویسندگان همکارمان در ایران برآشفته‌ایم.

این نامه که به امضای ۲۷ شاعر آمریکایی رسیده می‌گوید در حالی که اخبار هولناک حملات به زنان، دختران و همچنین مردان و پسران ایرانی منتشر می‌شود، حمله به شاعران و نویسندگان ایرانی آن‌طور که باید در رسانه‌ها بازتاب نیافته است.

این نامه به فهرستی طولانی از شاعران، نویسندگان و مترجمان در بند ایرانی اشاره کرده و می‌گوید: «ما به این شاعران و نویسندگان می گوییم که شما را در نظر داریم، برای ما مهمید، کنار شما هستیم و می‌خواهیم آثار آینده شما را بخوانیم.

این نامه می‌افزاید شعر مهم است، هم در ایالات متحده و هم در ایران و زندانی شدن این ادبای ایرانی حمله به همه ماست.

در این نامه اسامی ادبای بازداشت شده در ایران منتشر شده است از جمله آتفه چهارمحالیان، امیرحسین بریمانی، نصیبه نامی‌فر، کاوه و یاشار دارالشفاء، کیوان مهتدی و...

برخی از امضاکنندگان این نامه عبارتند از آن والدمن، پی‌یر ژوریس، جروم روتنبرگ و چارلز برنستین.

بر اساس فهرستی که به دست رادیوفردا رسیده، در جریان اعتراضات اخیر ایران بیش از ۱۱۰ نویسنده و روزنامه‌نگار و هنرمند توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به دلایل سیاسی بازداشت یا تهدید شده‌اند یا مورد آسیب قرار گرفته‌اند.

این فهرست شامل ۱۱۶ اسم است که از سرنوشت تعدادی از آنان اطلاعی در دست نیست و اسامی چند هنرمند یا دانشجوی رشته‌های هنری به‌ویژه تئاتر نیز در آن وجود دارد.

با استفاده از نامه شاعران آمریکایی و گزارش رادیو فردا؛ د.خ/س.ن