ردیابی جزئیات جدید از کاربرد موتورهای کانادایی در پهپادهای ایرانی

پهپاد منتسب به ایران در آسمان کی‌یف

کمپانی کانادایی بمباردیه اعلام کرد که جزئیات جدیدی از کاربرد موتورهای ساخت خود را در پهپادهای تولیدی در صنایع نظامی جمهوری اسلامی ایران ردگیری کرده که با تحویل به روسیه، در حملات به خاک اوکراین مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

نشریه نَشنال پست، چاپ کانادا، روز پنج‌شنبه، ۲۲ دی، به نقل از مدیران بمباردیه نوشت که این شرکت موتورهای به کار رفته در این پهپادها را به ایران یا روسیه نفروخته و کاربرد آن در پهپادهای ایرانی نشان از وجود یک زنجیره تامین مخفی دارد.

به گفته این مدیران، برای جلوگیری از اخلال در ادامه پیگیری این تحقیقات، مایل نیستند که فعلا جزئیاتی از آن را اعلام کنند اما نتایج تحقیقات تا مقطع کنونی را در اختیار مقامات کانادایی قرار داده‌اند.

اما به نوشته نشنال پست، شرکت بمباردیه، مستقر در ایالت کِبِک، از راه همکاری با اوکراین مسیری، شامل اتریش، را جهت انتقال موتورها به ایران شناسایی کرده است.

در این میان به مجموعه اتریشی بی‌آرپی که با نام «روتاکس» نیز شناخته می‌شود، اشاره شده است. این شرکت دست‌کم تا چندی پیش در ایران نماینده رسمی داشته است.

در پی تشدید حملات ارتش روسیه به اوکراین با پهپادهای انتحاری که رئیس جمهوری اوکراین با قاطعیت آن‌ها را ساخت ایران اعلام کرده و به زیربناهای اوکراین، شامل تاسیسات برق و آب این کشور آسیب جدی وارد کرده، توجه فزاینده‌ای در غرب به قطعات به کار رفته در این پهپادها معطوف شده است.

ایران و روسیه در مورد قطعات ساخت غرب که در این پهپادهای تهاجمی وجود دارد، سکوت کرده‌‌اند.

روسیه اصولا استفاده از پهپادهای ایرانی در حمله به اوکراین را انکار کرده و تهران نیز مدعی است که پیش از شروع جنگ اوکراین، «شمار معدودی» از آن‌ها را به روسیه داده بود.

اما اوکراین تاکید دارد که تا حال صدها فروند پهپاد انتحاری ایرانی را منهدم کرده است.

دولت آمریکا به تازگی کارگروهی را با این ماموریت تعیین کرد تا بررسی کند که ایران با وجود تحریم، چگونه موفق به دستیابی به قطعات برای ساخت پهپادها شده است.

منابع آمریکایی گفته‌اند که تراشه‌های رایانه‌ای تا حس‌گر‌های ظریف به کار رفته در پهپادها، بخشی از ۴۰ قطعه تولیدی آمریکا بوده‌اند و ده‌ها قطعه دیگر نیز در کارخانه‌های کشورهایی مانند تایوان، چین و سوئیس ساخته شده است.

بیشتر در این باره: آمریکا به دنبال راه‌هایی برای محدود کردن دسترسی ایران به فناوری‌ پهپادی است